Stockholms Gayradio har flyttat många gånger mellan olika lokaler i Stockholm. Ny utrustning har successivt köps in. För några år sedan förvärvade Tekniska museet en hel del av den tekniska apparatur som Gayradion i Stockholm använde vid starten 1978.  Dessa föremål tillsammans med några andra stockholmsmuseers föremål i  HBTQ-frågan står nu utställda i Skopje i Makedonien. Utställningslokalen är ett före detta badhus –ett hamam- från 1400-talet på 570 kvm i centrala Skopje. Drivande i hela projektet är organisationen ” Article1” (tänk på FN-stadgans första artikel om alla människor lika rättigheter.)

Utställningen uppmärksammades i Al Jazeera Balkan men även av andra tv- och  radiostationer och tidningar. Vernissage med invigningstal hölls av ambassadör Lars Wahlund. Invigningen lockade över  400 personer. Ett par efterföljande debattkvällar räknade in 50-60 deltagare. Under hela utställningstiden har det varit påfallande mycket ungdomar som rört sig i utställningsmiljön. Kul!

Mest gripande i utställningen var bidraget av lokalt HBTQ-folk. Femtisju människor runt om i Makedonien hade var och en givet sin djup personliga ägodel till utställningen. Ett föremål eller minne som de i hemlighet bevarat när de lärde känna sig själva. Minnen av kärlek som offentligt exponerats med berättelser.

I utställningen var texterna på kyrilliska/makedoniska:

Brev från en gayvän under militärtjänsten 1985

Första presenten från min pojkvän. Köpta i Berlin under Love Parade 1999

Korg med blommor

”Väntan blev lite lång. Han kom sent. Jag tror det var efter klockan tio på kvällen. Jag gick ner för att möta  honom framför kliniken. Han tog fram en vit korg med vackra blommor från sin bil. Det var 27 stycken, precis som min ålder. Medan vi gick uppför trappan mötte vi doktorn. Han log och frågade henne  ”Hur är det med S.?

Vi satte oss på sängen och jag sa att min dag hade varit förfärlig med massor av tester och väntan på olika resultat. Men det var ingenting i jämförelse med chockbeskeden –Att jag var HIV-positiv och att jag kan ha smittat dig!”

"A shocking show ”Oliver Mandic and Belgrad at night”. Det var den första tranvestiten jag någonsin sett. Jag gick i årskurs åtta 1981. Jag köpte omedelbart grammofonskivan."

Hälsningar från

Nils Olander

Tekniska museets utsände på Balkan.