Dataspel möter konstvärlden på Nördcafé

Vad kan spelutvecklare hämta från traditionell bildkonst? Och hur bidrar dataspelen till konsthistorien? Möt tre konstnärer som låtit sig inspireras av spelvärlden för en livesänd diskussion på Tekniska museets Nördcafé onsdagen den 17 april.

Veckans Nördcafé som livesänds från Tekniska museet blir en eftermiddag i dataspelens och konstens alternativa världar. Dataspelsbranschen tillsammans med Gamecraft arrangerar ett möte mellan tre konstnärer i anslutning till utställningarna Hjärta spel och Ateljé dataspel som just nu visas på Tekniska museet.

Kristoffer Zetterstrand är en av Sveriges största spelkonstnärer. Flera av hans tavlor finns med i spelet Minecraft och hänger på hundratusentals virtuella väggar världen över. Tre av hans verk visas just nu på Teknisk museet i Datamuseet/IT-ceums vandringsutställning Hjärta spel.

Tove Kjellmark använder sig ofta av robotik och mekanik i sina konstverk, och kommer att berätta om mötet mellan människa och maskin. Hon tog examen vid Kungliga Konsthögskolans Magisterprogram i fri konst 2009 och har ställt ut i en rad olika städer i Europa.

Jacob Kimvall är doktorand i konstvetenskap på Stockholms Universitet. Han ger oss en introduktion till språkliga verktyg för att analysera bilder som utgår från både historiska och samtida bilder, från konst och populärkultur.

Nördcafé om dataspel och konst
Tid: 17 april kl 16-18
Plats: livesänds på www.tekniskamuseet.se/nordcafe