image

Museet har haft denna skrivmaskin sedan 1931. Den var en gåva från AB Åtvidaberg.

I mitten av februari 2015 fick TV-programmet ”Veckans brott” extra uppmärksamhet. Det berodde inte på något särdeles otäckt fall som Leif GW Person och programledaren Camilla Kvartoft tagit upp. Det handlade istället om en gammal skrivmaskin.

Som dekor, i bakgrunden, hade Sveriges Television ställt en riktig raritet. En skrivmaskin från 1870-talet, bevarad i endast omkring 40 exemplar och mycket värdefull. Det är en av de första serietillverkade skrivapparaterna i världen.

I museets utställning, mitt emot modelljärnvägen, har du nu chansen att se just en sådan. Vi har flyttat fram den från en mer blygsam placering i utställningen.

Skrivkulan har bara versaler, stora bokstäver, och var gjord för ett speciellt pappersformat. Pappret sattes fast på den halvmåneformade valsen. En variant av maskinen kunde skriva blindskrift.

Rasmus Malling-Hansen, född 1835, död 1890, var en dansk uppfinnare men också rektor vid det kungliga danska dövstuminstitutet. Malling-Hansen hade sina första modeller klara 1865 och fick patent på skrivkulan 1870, fyra år innan den första Remington-skrivmaskinen började säljas.

Filosofen Friedrich Nietzsche använde Malling-Hansens skrivkula från 1882, han hade blivit nästan blind året innan. Nietzsche hade en Remington modell 2 men sökte en mer portabel skrivmaskin. Se exempel på text Nietzsche skrev.

Tekniska museet har många unika och fina gamla skrivmaskiner i samlingarna. Läs mer om några av dem på vår hemsida. Idag är skrivmaskinen mer eller mindre utdöd, även om det finns författare som inte funnit något bättre sätt att skapa spänning.