När Lukas Ivanow och Aaron Hakala gästar Tekniska museets Nördcafé onsdagen den 18 april har de med sig mjuka madrasser och något som ser ut som en vanlig gungbräda. De är nycirkusnördar som gör volter och olika konster både i skolan, på uppvisningar och när de tar sig fram i stan.

Lukas och Aaron går andra året på nycirkuslinjen på S:t Botvids gymnasium söder om Stockholm. De har nördat in på en disciplin som kallas teeter board – där de med hjälp av en gungbräda kan de låta sig skjutas flera meter upp i luften och göra volter innan de landar och skickar upp den som står på andra sidan gungbrädan.

– I början var det jätteläskigt att bara hoppa från en meters höjd, säger Lukas. Men efter bara lite övning lär man sig och kan till slut göra dubbla bakåtvolter!
Aaron har förutom teeter board även ägnat sig en del åt parkour och freerunning – sporter där man tar sig fram över olika hinder som finns i ett stadslandskap genom att hoppa, springa och göra volter på vägen.

Både på onsdag 18 april och under Kulturnatten lördagen den 21 april kan man se Lukas Ivanow och Aaron Hakala göra konster med teeter board på Tekniska museet.

Nycirkus på Nördcafé:
Tid: Onsdag 18 april kl. 18.00
Plats: Nördcaféet, Tekniska museet
Fri entré!

Nördcafé sänds även live på Facebook, Tekniska museets webb och blogg