Pollenmonster och Prova-på-cirkus och pollenmonster inviger Barnallergiåret

Öva på cirkuskonster och kika i mikroskop precis som mästerfotografen Lennart Nilsson. I helgen invigs Barnallergiåret av Astma- och allergiförbundet på Tekniska museet.

Barnallergiåret är ett initiativ från Astma- och allergiförbundet som vill förbättra skolmiljön samt öka kunskapen och förståelsen för osynliga handikapp som astmatiska och allergiska sjukdomar hos barn och unga. På Tekniska museet ges i helgen inspirerande föreläsningar med Sara Edwardsson som konferencier.

– Tekniska museet är det perfekta stället för invigningen av Barnallergiåret – en spännande miljö där vetgiriga barn kan få lära sig mer om både teknik och ta del av ny kunskap kring astma- och allergi, säger Maritha Sedvallson ordförande för Astma- och Allergiförbundet.

I museets prisbelönta utställning 100 innovationer finns en stor del av Lennart Nilssons specialtillverkade utrustning att skåda och under helgen kommer besökarna själva att kunna upptäcka partiklar på nära håll i mikroskop samt ta med sig egna objekt att utforska. Filmen ”Lennart Nilsson – En fotograf blir till” visas och de som vill kan aktivera sig med att färglägga pollenmonster och kvalster i Innovationsverkstaden. Cirkus Cirkör bjuder in alla barn till att prova på att gå på lina, jonglera och akrobatik innan det är dags för deras eget uppträdande ”Allt är möjligt med trådar och trassel”.

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 330 besökare 2012.