Sista chansen att prova spelhistoriens favoriter

Sedan Game On 2.0 öppnade på Tekniska museet har antalet besökare varit rekordhögt. Dataspelsutställningen lockar både småbarnsfamiljer, seniorer och tuffa tonårsgäng, och alla spelar, upptäcker och upplever nya världar tillsammans.

Nu startar slutspurten för Game On 2.0, och Tekniska museet laddar programmet med nya aktiviteter. Under två helger kan besökare prova VR-glasögonen Oculus Rift, och träffa dataspelsforskaren Inger Ekman som berättar om spelutveckling för tjejer och initiativet TjejHack. Fram till den 28 september finns chans att spela sig igenom i världens största dataspelsutställning.

Förutom att låta besökare återuppleva och upptäcka spelklassiker som Pong, Space Wars, Donkey Kong, Tomb Raider och Halo har Tekniska museet vid sidan av Game On 2.0 också bjudit på föreläsningar, samlat in spelarnas egna berättelser och startat ett stort forskningsprojekt kring spelande.

Under helger och lovaktiviteter har hundratals barn har lärt sig att programmera sitt första egna spel, och inbitna spelentusiaster harställt ut målningar, pärlplattor, skulpturer cosplaydräkter och filminstallationer i spelkulturutställningen Ateljé Dataspel.

Digital Revolution
Även efter Game On 2.0 fortsätter upptäcktsresan i den digitala världen på Tekniska museet. Lagom till höstlovet öppnar nästa stora satsning, Digital Revolution, en interaktiv totalupplevelse skapad av Barbican i London och som beskriver de senaste decenniernas världsomvälvande digitala utveckling inom dataspel, film, musik och konst.

Slutspurt för Game On 2.0 på Tekniska museet

• Game On 2.0 visas till och med 28 september 2014
  • 6-7 och 13-14 september: Testa Virtual Reality-glasögonen Oculus Rift.
  • 17 september: Föredrag om TjejHack, spelutveckling för tjejer med dataspelsforskaren Inger Ekman
  • 27 september: dataspelskonsert med Postorkestern

Tekniska museet – alla små geniers favoritställe
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.