Spelkulturen hyllas i ny utställning på Tekniska museet

Nu öppnar Ateljé Dataspel 2014 – utställningen där spelentusiaster från hela landet ställer ut sina egna tolkningar av dataspelens världar. På onsdag 26 februari öppnas utställningen i samband med andra delen av Tekniska museets föreläsningsserie om dataspel.

Mario i Hälsinglands skogar, sovande superhjältar, Skyrims varulvar i vardagssituationer och en skulpterad hjälm från Fallout 3 är bara några av över 100 skulpturer, målningar, broderier, dräkter, installationer och pärlplattor som ställs ut i årets Ateljé Dataspel.

Ateljé Dataspel invigs onsdagen 26 februari kl. 18. Under kvällen hålls även andra delen av Tekniska museets föreläsningsserie om dataspel, med Saga Mariah Sandberg – illustratör och konstnär med ett brinnande intresse för spelkulturen. Temat för kvällen är hur spelkulturen blivit något större än bara ett tidsfördriv – kulturen kring spelandet har skapat en egen konstform, nya sportgrenar, rollspel, klubbar och intresse för att bygga egna indiespel.

Under våren 2013 gjorde vandringsutställningen Hjärta Spel ett turnéstopp på Tekniska museet, och många besökare hörde av sig och ville vara med och ställa ut sina egna hyllningar till spelkulturen. Bara några veckor efter att museet gjort en efterlysning i sociala medier öppnade Ateljé Dataspel, med över 100 föremål och bilder från spelare i hela landet.

Vi fick enormt stor uppskattning för Ateljé Dataspel, både från utställarna själva, men också från våra besökare, och föräldrar som insåg att barnens spelande är mer än tidsfördriv, säger Calle Ros-Pehrson, som ansvarar för press och sociala medier på Tekniska museet.

I år har ännu fler spelare hört av sig till museet för att ställa ut i Ateljé Dataspel, och utställningen får nu en plats i museets huvudbyggnad, strax intill den pågående spelutställningen Game On 2.0.

Ateljé Dataspel
26 februari – 27 april 2014