Xboxflickan – spelnörden som ger dataspel en plats på kulturscenen

Från nördig spelblogg till kreativt drömjobb på P3 spel. Xboxflickan Angelica Norgren gästar Nördcafé och sätter sitt avtryck på jordens yta genom att berätta om sina upplevelser i spelens alla världar.

Endast fem år gammal greppade hon handkontrollen till Amiga 500 och därefter växte spelintresset i snabb fart. Tillsammans med storebror driver Angelica Norgren den prisbelönta bloggen Xboxflickan & Nikke som 2009 blev utsedd till årets spelblogg. Idag är hon aktuell som programledare på P3 spel där hon bevakar spel ur ett kulturperspektiv, någonting som hon verkligen brinner för. Härnäst, onsdag 13 november, besöker hon Nördcafé på Tekniska museet där hon pratar om spel som kulturform, fördomar samt positiva effekter av spelande.

– Spel är så mycket mer än tidsfördriv. Det kan vara socialt, tankeväckande och underhållande. Ofta allt på en och samma gång dessutom. Jag själv spelar gärna varje dag om jag själv får bestämma. Och det får jag ju. Bra vuxenskill!, säger Angelica Norgren.

Planerna för framtiden är att nå ut till ännu fler och berätta om hur grymt spelandet är som hobby. Angelica vill ta kål på tråkiga myter som att spel bara skulle vara för grabbar och att spelandet inte skulle vara socialt. Hon menar att alla borde testa att delta i en World of Warcraft-raid eller samordna ett gruppanfall i Battlefield.

På Tekniska museet i Stockholm står nu världens största dataspelsutställning Game On 2.0 uppställd och Angelica var bland de första på plats att testa några av de över hundra olika spelklassikerna. För henne är spel inte bara underhållning, utan ren och skär kultur.

– Spel är i mitt tycke den mäktigaste formen av kultur och detta tack vare interaktiviteten som låter spelare vara mer än bara åskådare. Spelkulturen idag är bred nog att innefatta spelföretag med hundratals anställda som gör häftiga actionspel med miljardbudgetar, men också för ensamma indieutvecklare som sitter i något garage och gör udda indiespel med pixelgrafik och djupa budskap.

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 330 besökare 2012.