Internationellt designpris till Tekniska museet

Utställningen 100 innovationer på Tekniska museet i Stockholm vann det prestigefyllda priset – IDCA Awards (International Design Communication Awards) vid prisutdelningen på Moderna museet idag den 5 juli.  Utställningen, producerad av Tekniska Museet tillsammans med PS Communication/STORY Design Studio vann i kategorin ”Best programme for targeted audience”. Övriga nominerade inom kategorin var utställningen Educalab PJJ vid Palais de Tokyo i Paris samt utställningen MixMax Brazil på Tropenmuseum i Holland.

Vi på museet är väldigt stolta över utnämningen. Utställningen har varit en enorm satsning för museet och vi har arbetat på ett helt nytt sätt genom att låta svenska folket ta kontrollen och bestämma innehållet i utställningen. Vi kan verkligen konstatera att vi som museum inte sitter inne
med alla svar. Svenska folket har gett oss många insikter kring innovationer och vad som är viktigt att tala om,
säger Magdalena Tafvelin Heldner, intendent och projektledare för utställningen på Tekniska museet.

IDCA Awards är en av de mer ansedda utmärkelserna i museivärlden. Under 2013 års upplaga av IDCA Awards tävlade 89 bidrag från museer i 16 länder. Av dessa har 30 bidrag blivit nominerade i 10 kategorier.

– Att vara med och tävla i världsligan av utställningar är inte dåligt. Att dessutom vinna pris känns
fantastiskt och vi är otroligt stolta och glada över att ha fått förmånen att tillsammans med Tekniska Museet skapa en utställning som på ett innovativt sätt verkligen når målet med att sätta besökarna i centrum,
säger Tanja Rutherhagen, byråchef på PS designbyråpartner STORY Design Studio.

Utställningen 100 innovationer, som är planerad att visas till och med 2015, har sedan invigningen i februari 2012 lockat ca 300 000 besökare. I november 2012 blev utställningen även prisbelönt för Best Cultural Event i den europeiska tävlingen European Best Event Awards.

För mer information kontakta:
Anki Rundgren, kommunikationschef Tekniska museet
anki.rundgren@tekniskamuseet.se, 08-450 56 48, 070-311 56 48

Gabriel Persson, kommunikationschef PS Communication
gabriel.persson@ps-communication.se, 08-692 71 10, 073-681 27 60

Om Tekniska museet
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 337 besökare 2012.

Utställningen 100 innovationer belönades av BEA (Best European Event Awards) som delades ut i Milano hösten 2012. Utställningens katalog var också nominerad till Svenska Designpriset 2012.

Om PS Communication & STORY Design Studio
PS är i dag en av Nordens största kommunikationskoncerner och den ledande brand experience-byrån. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har 160 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

PS grundades 1997 och har bl.a. tilldelats Di gasell fyra gånger av Dagens industri, samt vunnit priser som Kundens Bästa Byrå, Gyllene Hjulet, Årets Byrå och European Best Event Awards.

PS Group är en del av kommunikationskoncernen XperienceGroup som består av PS Group med PS Communication, PS Agency och PS Play samt STORY Design Studio, Tango, Brand Experience Scandinavia, Meeting Room, Event People och CreApe.

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 330 besökare 2012.