Joakim Larsson och Michael Huber från Stockholms Robotförening bygger och programmerar robotar som tävlar i internationella brottningsturneringar. På onsdag (23 november) gästar de Tekniska museets Nördcafé för att berätta om sitt brinnande intresse för robotar. Jag ringde Jocke och kollade varför just robotar är så fascinerande.

Hej Jocke! Hur kom det sig att ni nördade in på robotprogrammering?
Det började efter robotmästerskapen i Japan 2006. Vi blev inspirerade av robotorna som var med, och efter att ha sett sverigemästerskapen samma år tänkte de att det här kan vi göra bättre själva. Vi kom i alla fall inte sist i den första tävlingen, och ett par år senare hade vi tagit fram en robot som kom tvåa i SM. I år ställde vårt lag Team Meany upp i både EM i Wien och robot-SM i Göteborg.
Programmerat har jag gjort ända sedan åttiotalet – och har förutom robothobbyn tagit sig an allt från miniräknare till Digital-TV. Att skriva program för robotar behöver inte alls vara komplicerat  – en gång skrev jag hela programmet på vägen till en turnering. Programmeringen är bara en liten del av roboten. Framför allt  behöver man en riktigt bra konstruktion.

Hur går tävlingarna till?
Det finns en rad olika grenar robotarna tävlar i – att följa en kurvig linje på kortast tid, att brottas två och två och knuffa ut varandra från en spelplan, och ett slags ”herren på täppan” där ett tiotal robotar kämpar samtidigt. Alla robotar är förprogrammerade att reagera på olika signaler från sina sensorer, och styr sig själva helt och hållet så fort matchen har startat. Här nedanför är ett videoklipp med vår robot Meant KBVT-11.

Vad gör ni i Stockholms Robotförening?
Jag och Michael Huber startade Stockholms Robotförening för några år sedan, och håller robotkurser och deltar i både svenska och internationella turneringar. Vi har också pubmöten någon gång i månaden då vi träffas och pratar om robotar.

På Nördcaféet onsdagen den 23 november visar Joakim Larsson och Michael Huber hur det går till att programmera en robot, och delar med sig några av sina tips för att konstruera en robot. Den 3 december ordnar vi tillsammans en stor nationell robotturnering här på Tekniska museet.

Det är fri entré till Nördcafé, och vi startar kl 18. För dig som inte har möjlighet att vara med i tid eller rum livesänder vi via Bambuser och du kan se det här på bloggen och på facebook. Sen finns det kvar bland alla andra tidigare nördcaféer i vårt Nördgalleri.