Nördarna tar plats när dataspel blir TV-sport

Dataspelsmatcher får en allt större publik, DreamHack har tagit sig från LAN-spel i en skolmatsal i Malung till världens största datorfestival, och esport livesänds nu kontinuerligt i de stora TV-kanalerna. På Tekniska museets Nördcafé den 24 april träffar vi fyra esportentusiaster som alla är säkra på att esporten är här för att stanna.

Från LAN-spel i en skolmatsal i Malung till världens största datorfestival – på Nördcafé onsdag 24 april träffar vi Tomas Hermansson, mest känd som ”greykarn”, som ger oss historien bakom DreamHack, och om hur de kommit att bli en av världens största esportarrangörer. Han är esportansvarig och en del av festivalledningen på DreamHack.

Ina Bäckström är en av initiativtagarna till Sveriges första esportbar BarCraft STHLM, och även matchkommentator till bland annat SVT:s esportsändningar. Hon berättar om hur esportkulturen och det community som finns kring spelandet växt sig så stark på senare tid, och hur hon ser på esportens framtid.

Även i Sveriges största ungdomsförbund Sverok satsar man stort på esport sedan en tid tillbaka. Till Nördcaféet kommer förbundsordförande Rebecka Prentell och esportutvecklaren Jesper Englin, som berättar om hur föreningen arbetar med esport och hur de ser på esportens etablering i samhället.

Nördcafé om esport
Tid: onsdag 24 april kl. 18.00
Plats: Nördcaféet, Tekniska museet

Fri entré. Sänds även live på www.tekniskamuseet.se/nordcafe