bq79ou5sfjd1t0hmhkin

I samband med Tekniska museets utställning Game On 2.0 har museet utlyst en berättartävling för att få in allmänhetens bästa berättelser om dataspel. Tävlingsperioden är nu över och en tävlingsjury bestående av Oskar Burman, Rovios general manager i Sverige, Maria Tjärnlund, VD Apegroup innovation, och Peter Du Rietz, intendent Tekniska museet, har vaskat fram vinnarna.

Prisutdelning är kl 18 den 26/4 på Tekniska museet. De tre främsta tävlande och alla vi andra utanför juryn kommer då att få veta vilken placering deras bidrag har hamnat på och vem som vinner förstapriset.

De tre finalisterna är:

Julius Hjort, som har bidragit med en välskriven dikt om dataspelen som sin generations kulturarv och barndomsminnen.

Elliot Jönsson, 7 år, som tillsammans med mamma Jennie Nyman har skrivit om hur dataspelen har hjälpt honom med att utveckla det magiska vapnet – hjärnan!

Jennie Larsson, som skrivit om Nintendospelande i de värmländska skogarna under 1990-talets första hälft, om den betydelse dataspelen fick för två syskon, samt om konamikoden och problemen med att spöa Mike Tyson i Punch Out.

Priserna kommer från Webhallen och är

Förstapris:

Gamingmus Mionix Naos 8200

Headset Qpad QH-85 Headset – Svart [HV]

Mekaniskt tangentbord SteelSeries 6G v2

Webhallen retrot-shirt

Och valfri collectors edition upp till 1500kr.

Värde 3700kr

2a / 3e -pris

Mad Catz V7 gaming tangentbord

och valfritt spel

Webhallen retrot-shirt

värde 1200kr

4-10e plats

valfritt spel upp till 549kr.

Webhallen retro-tshirt

värde 649kr