Dataspelschef tar plats i Tekniska museets styrelse

Oskar Burman, sverigechef för dataspelsföretaget Rovio utses idag som ledamot i Tekniska museets styrelse. Med bakgrund från några av världens största spelföretag blir han en stor tillgång när Tekniska museet nu storsatsar på insamling och dokumentation av dataspelshistorien.

Regeringen har idag tillsatt den sista platsen i Tekniska museets styrelse. Ny ledamot blir Oskar Burman, sverigechef för dataspelsföretaget Rovio som skapat succéspel som t.ex. Angry Birds. Han har varit i spelbranschen sedan mitten på 90-talet och har arbetat för flera av de allra största företagen.

Utnämningen av Oskar Burman skulle inte kunna komma mer lägligt, säger museidirektör Ann Follin. Redan nästa vecka slår vi upp dörrarna till världens största dataspelsutställning, och med det går startskottet för en flerårig satsning på att samla, dokumentera och visa dataspelshistorien.

Tidigare i år tillträdde den svenska astronauten Christer Fuglesang som ordförande, och med Oskar Burman på plats är nu styrelsen för Tekniska museet – alla små geniers favoritställe – komplett.

Tekniska museets styrelse

Tekniska museets styrelse består av åtta ledamöter – hälften utses av staten och hälften av stiftarna, det vill säga Svenskt Näringsliv, Sveriges Ingenjörer, Svenska uppfinnareföreningen och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Regeringen utser ordföranden på förslag av stiftarna.

I styrelsen representeras sedan tidigare staten av Birgitta Ed, PR-konsult och senior adviser på Six Year Plan AB, senior partner på Springtime samt Inger Eriksson, länsråd Länsstyrelsen Dalarna och Lena Engelmark Embertsen, VD för branschorganisationen Svenska Science Centers.

Stiftarna representeras av styrelseordförande Christer Fuglesang (Svenskt Näringsliv), astronaut med två rymdresor bakom sig, civilingenjör inom teknisk fysik och tekn.dr. i experimentell partikelfysik. Sten Niklasson, Svenska Uppfinnareföreningen, Ingrid Skogsmo, teknologie hedersdoktor och biträdande föreståndare SAFER Vehicle and Traffic Safety Center at Chalmers (IVA) och Peter Larsson, samhällspolitisk direktör (Sveriges Ingenjörer).