Ekonomiprofessor Micael Dahlén nördar in på UFO:n med hemlängtan

Utan att egentligen vara nörd på något särskilt har Micael Dahlén snöat in ordentligt på väldigt smala och oväntade ämnen – åtminstone för att vara ekonomiprofessor. Just nu har tankarna sprungit iväg till planeten Mars, och till alla jordens UFO:n med hem- och bortlängtan. Den 14 maj gästar han Tekniska museets Nördcafé.

Ofta far Micael Dahléns tankar iväg åt helt andra håll än man förväntar sig av en ekonomiprofessor. För några år sedan var det fascinationen för världens värsta mördare som fångade hans intresse, och nu har han snöat in ordentligt på planeten Mars, vår längtan dit, och alla UFO:n som bor på jorden.

Precis som många andra entusiaster som gästat Tekniska museets Nördcafé berättar Micael Dahlén att han egentligen aldrig tänkt på sig själv som en nörd, utan mer som drabbad eller begåvad med en kronisk nyfikenhet.

– Min hjärna börjar automatiskt att sortera saker jag ser och möter och frågar sig varför det händer, varför folk gör som de gör. Varför attraheras vi till exempel så mycket av berättelser, nyheter och löpsedlar om mördare? Vad är det som är så speciellt med planeten Mars att vi vill kolonisera planeten? Och vad säger allt detta om oss människor?

Micael Dahléns senaste bok Livet på Mars är ett tydligt utslag av spridda funderingar som hela tiden varvar hjärnan med observationer i stort och i smått kring hur människor beter sig – i trafiken, på toaletten, vid högtider, vid möten och mycket mer.

Om ingen stoppar mig kommer jag att prata väldigt mycket på nördcaféet. För att jag inte kan låta bli, och för att det finns så mycket spännande att gräva i och prata kring, säger Micael Dahlén.