Någonstans i Stockholm, ett par våningar under markytan pågår febril aktivitet. Innanför flera bastanta ståldörrar hittar vi Jerker, Matti och Seth i en verkstad till bristningsgränsen full med modelljärnväg. Nu är det bara ett par dagar kvar tills vi börjar montera upp våran bana på Tekniska Museet, och här håller vi på och förbereder oss för fullt berättar Jerker. Modelljärnvägen består av moduler, delar som är en eller ett par meter långa och kan fogas ihop på ett nära oändligt antal sätt. Varje gång vi i Mälarmodulmöte träffas blir det därför ett unikt bygge med stationer, spår och landskap. Det skall ju bli mer än 100 meter modelljärnväg på Tekniska Museet, här nere står delarna till kanske 20 meter bana berättar Jerker. Modellerna slits ju när dom är ute på olika arrangemang, och dessutom så får man ju nya idéer som man måste testa fortsätter han och placerar ut decimeterstora träd på en av modulerna. Lika mycket finns det att göra under landskapet, Matti visar hur det ser ut under ”markytan” på Olofshamn, en avancerad konstruktion med många spår och växlar. Det ser lite ut som innanmätet i ett flipperspel med tjocka kabelknippen, motorer och digitalboxar. Allt det här är nybyggt säger Matti, vi rev all el här och började om från början för ett par månader sedan för att öka automatiseringen och få trafiken att flyta bättre. Nu är det nästan klart, i morgon kommer Nicke med tio nya signaler som skall kopplas in. Om det verkligen fungerar? Jodå det gör det allt säger Matti även om man kanske tvekar när man ser den bitvis kaotiska miljön i verkstaden. Det är ju så här det skall se ut säger Seth, att få komma ner hit och bygga är den bästa avkopplingen man kan få. Jag reser mycket i jobbet berättar han, att det är med tåg behöver man väl knappast påpeka. Då sitter jag och bygger stommarna mina nya tallar! Tallarna byggs med en stam av järntrådar och kirurgtape, min egen uppfinning säger Seth stolt. Stommarna tar jag hem och målar och sätter på lövverk, och sen är det dags för plantering. På Olofshamn, ovanpå Mattis elektronikdjungel ser man det färdiga resultatet. Längs spåren ser man ett typiskt svenskt landskap med rejäla skogar och röda små hus. Flera av husen har verkliga förebilder och till och med deras pyttesmå innevånare har ibland en motsvarighet i skala 1:1. I slutet av veckan skall allt vara klart berättar Seth, på söndag klockan 10 är det färdiglött, monterat och finputsat i Södra Stallet. Det skall bli otroligt kul att träffa alla vännerna och få se tågen sträcka ut sig i landskapet!

Bildtext: Seth i byggartagen, här är det trädgårdarna i Dalbyn som får nya buskar. – Den lilla flaskan fyller jag på ur en femlitersdunk, det går åt!

Odd Jönsson är banansvarig för Mälarmodulmöte på Tekniska museet. Inför och under veckan då modellentusiaster samlas, bygger ihop och visar upp en jättelik modellbana gästbloggar han på Tekniska museets blogg.