Tekniska museet och PS tilldelades igår kväll ett silver för ”Best Cultural Event” på den prestigefyllda galan European Best Event Awards i Milano. Bidraget 100 innovationer är Tekniska museets största egenproducerade utställning någonsin, ett komplext projekt med många tekniska och designsmarta lösningar.

Med utställningen tog Tekniska museet ett nytt grepp kring sin verksamhet. Istället för att själva välja innehåll valdes samtliga 100 innovationer in genom att låta svenska folket rösta fram sina favoritinnovationer. Dessutom pågår röstningen under hela utställningstiden vilket gör att besökare själva får möjlighet att bidra till en kontinuerlig förändring och förnyelse av utställningen.

”Det är fantastiskt att utställningen får internationellt erkännande och att nya grepp gillas både av kritiker och publik” säger Magdalena Tafvelin Heldner, intendent och projektledare för utställningen 100 innovationer på Tekniska museet.

I utformningen av den 2000 kvadratmeter stora utställningsytan varvas över 600 föremål med upplevelser av design, arkitektur och interaktiva lösningar. Här finns en industrirobot, ett virtuellt obduktionsbord, workshop-rum, watch out-lösningar och många fler element som bjuder in besökarna till deltagande, med målet att vara inspirerande och lärorika.

Vi är fantastisk stolta över att ett så, för oss, pass viktigt och intressant uppdrag har blivit uppmärksammat även ute i Europa. 100 innovationer är en kulturell utställning med en internationell publik och en tydlig digi-fysisk mekanik, vilket skapar ett unikt innehåll i utställningen säger Tanja Rutherhagen, byråchef på PS designbyråpartner STORY Design Studio.
Utställningen 100 innovationer, som är planerad att visas åtminstone till 2015, har sedan invigningen i februari i år lockat drygt 173 500 besökare.

Med på plats i Italien för att ta emot priset var Magdalena Tafvelin-Heldner, projektledare för 100 innovationer och Ann Follin, museidirektör på Tekniska museet samt Tanja Rutherhagen och Jeanette Fili från PS designbyråpartner STORY Design Studio

European Best Event Awards är den ledande tävlingen i Europa inom brand experience marketing och event marketing. Tävlingen arrangeras årligen och tävlande bidrag betygsätts av en europeisk jury. Prisutdelning för år 2012 ägde rum i Milano den 15 november.