Det är något magiskt som händer i Maskinhallen just nu. Den jättestora lokalen med välvt tak är helt tom sånär som på ångmaskinen i mitten och flygplanet Junkers F13 – de två enda föremålen som fick vara kvar under NASA-utställningen. De har varit inbyggda och gömda, och flygplanet blev av med sina vingar för att kunna döljas högt uppe under taket. Som tur är gör de comeback i 100 innovationer.

Den här veckan ska Junkersplanet få tillbaka sina vingar, och har därför hissats ner på golvet. Planet har städats ordentligt både utanpå och inuti, och flera intresserade har varit och fotograferat och t.o.m. fått provsitta i cockpiten! Ett ungerskt arbetsteam var också på plats för att passa på att mäta varje liten del av planet för att sedan kunna restaurera en Junker på Berlins tekniska museum som är i mycket sämre skick.

Vi passade på att be Chris att berätta lite mer om Junkern. Vill du läsa ännu mer kan du kika in på vår pressida.

Vår fotograf Anna var också där och tog några riktigt fina bilder:

Junkers F13 förbereds för 100 innovationer

Bryggarkärran är tillbaka från ett år på Flygvapenmuseum i Linköping

En modell av en rysk satellit hängs upp i taket