Med en studio stor som en garderob, en cykel med telefon på pakethållaren startade närradiosändningarna från Stockholm Gayradio 1979. När Gayradions chefstekniker gästar Tekniska museets Nördcafé den 25 april är samtalsämnet både den enkla men geniala tekniken, och de personliga berättelserna från unga som samlade mod att komma ut som homosexuella.

Ända sedan det blev tillåtet att sända närradio 1979 har Stockholm Gayradio gjort program med livesändningar, ögonvittnesskildringar och reportage. De började i en liten skrubb i RFSL:s lokaler på Hornsgatan, där de byggde ihop en enkel studio. Därifrån sände de live två timmar program varje vecka. Ganska snabbt märkte de att antalet lyssnare växte snabbt, och att de fyllde ett stort behov bland unga homosexuella.

Onsdagen den 25 april gästar Leszek Rozpedek, chefstekniker på Stockholm Gayradio sedan 1983, Tekniska museets nördcafé — både för att berätta om närradion och tekniken de använde, men också om betydelsen för lyssnarna.

Tekniken var alltid väldigt enkel: — Vi hade inte råd med en mobil sändarutrustning, så när vi skulle göra ögonvittnesskildringar från på stan på lördagarna fick vår reporter cykla runt några dagar innan och be folk i kontor och affärslokaler att lägga ut en telefonledning som vi sedan kunde koppla in oss på för att ringa upp studion, berättar Leszek, som jobbat med Stockholm Gayradio nästan sedan starten. Från studion skickas sändningarna på koppartråd via Stockholms Närradioförening och ut till sändaren som numera står i Hägersten.

Gayradio på Nördcafé:
Tid: Onsdag 25 april kl. 18.00