Pärlplattor och pixlar i hundratusental när spelarnas egen konst flyttar in på Tekniska museet

En 17 meter lång pärlplatta, detaljrika pappersskulpturer, tatueringar och stora målningar – det är några av de 150 verk som kommit in när Tekniska museet efterlyste besökarnas egen dataspelskonst i ett upprop i sociala medier. Den fascinerande fan art-samlingen Ateljé Dataspel visas till och med 24 mars i anslutning till utställningen Hjärta spel.

Den 2 februari i år öppnade Datamuseets
vandringsutställning Hjärta spel på Tekniska museet i Stockholm, och har sedan dess fått stor uppskattning både i spelkretsar och bland konstintresserade. Nu öppnar Ateljé Dataspel, en förlängning av den ursprungliga utställningen, där spelare genom ett upprop på Twitter och Facebook uppmanats att bidra med sin egen dataspelskonst.

”Ateljé Dataspel blev en naturlig förlängning av Hjärta spel”, berättar intendent Nils Olander. ”Många av våra besökare ville vara med och visa sina egna verk, och vi började inse att många spelare skapar fantastiska konstverk som en hyllning till sina hjältar”.

Ett av konstverken är en 17 meter lång pärlplatta, gjord av över 150 000 pärlor, föreställande hela den första banan i Super Mario Bros från 1985. I utställningen visas också skulpturer, fotografier, tatueringskonst och digitala målningar. Här finns dystopiska bilder från andra galaxer, de magiskt vackra skogarna i Zelda, och tolkningar av spelfigurernas känsloliv som vi annars aldrig får uppleva.