Mitt namn är Nils Olander, jag är utställningsintendent på Tekniska museet. Mitt uppdrag just nu är att hitta bidrag till utställningen om  Christoffer Polhem.  Utställningen öppnar 18 dec och ska berätta om en person som föddes 18/12 år 1661 på Gotland. Han började som enkel lilldräng i en splittrad familj men lyckades trots detta göra karriär i  samhället och få stipendium till en resa i Europa. I London besökte han bla Royal Society där Roberts Hooks luftpump visades. Med stora offentliga uppvisningar demonstrerade  man vakuum genom att placera en fågel i en glaskupa och pumpa ur luften från glaskupan. När luften försvann kunde fågeln inte flyga och föll ner och ”dog” !

Men när man strax efter öppnade kupan  fick fågeln nytt syre, kvicknade till och flög iväg.

Nu har jag hittat målningen där detta kan beskådas på National Gallery i London. Jag ska se om vi på något sätt kan låna bilden (An Experiment on a Bird in the Air Pump ) till vår Polhemsutställning. Jag återkommer och rapporterar om hur detta förlöper. För ikväll har jag fullt upp med Tekniska museets Nördcafé. Salem al Fakir kommer kl 18.00

An Experiment on a Bird in the Air Pump