Hur skapas de tuffa 3D-effekterna i fåra favoritspel? Hur
kan en gammal skiva med säckpipemusik bli ett dataspelssoundtrack? Och vad
hände när Sveriges första fallskärmshoppare segnade ner i Stockholms ström
iklädd kostym? Tre enusiaster snöar in på adrenalinpumpande ämnen på nästa
veckas Nördcafé.
Jonatan Crafoord är i grunden musiker
och gör både musik och ljudeffekter i spel. Björn Albihn är grafiker och gör
3D-modeller och programmerar grafiska effekter. De arbetar deltid på spelföretag
inom sina specialområden, men utvecklar också det egna spelet ”20,000 Leagues
Above the Clouds” tillsammans.
Båda har de intresset för
sina områden sedan de var små – Björn har ritat sen han första gången höll i en
krita, vilket följdes av 3D-animering och datorpartyn. Jonatans intresse för
TV-spelsmusik väcktes när han som sjuåring fick ett blandband av sin bror.
Intresset för att använda gammal musik för att skapa ny dök upp med tiden, och
en nykär känsla dök upp när han nyligen hittade en skiva med
säckpipeinspelningar – klockren för att skapa ny musik av.
Maria Sundström arbetar på Stadsmuseet i Stockholm och har
länge intresserat sig lite extra för ett särskilt föremål i samlingarna – en
luftballong som tillhört Victor Rolla, en vitrysk man som blev först i Sverige
med fallskärmshopp. Med kaptenskostym och fallskärm klev han i sin luftballong,
steg högt över Stockholm och hoppade sedan ur korgen. Gamla gravyrer visar hur
Victor Rolla plockas upp efter att ha landat i Strömmen.
Maria Sundströms intresse växte ju mer hon läste om den våghalsige
fallskärmshopparen, och det var efter ett litet inslag om fallskärmshoppen i
museets julkalender som släktingar till Victor Rolla hörde av sig till maria
Sundström. Deras förfader hade blivit något av en legendar, men ingen visste
vart han tagit vägen, och vilket tragiskt öde han gick till mötes.
Specialeffekter och
fallskärmshopp på Nördcafé
Tid: onsdag 7 maj kl 18.00
Plats: Nördcaféet, Teknisk museet eller live på webben: www.tekniskamuseet.se
Fri entré.
Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.
Lämna ett svar