Igår, precis lagom till sportlovshelgen öppnade vår nya utställning 100 innovationer. Kön utanför var lång, och först på plats var Amanda, 8 år  från Visby, som fick klippa det rosa sidenbandet vid dörren. Sedan strömmade sportlovsfirande familjer in och redan första dagen hade nästan 1 500 personer besökt utställningen!

Börje, 90 år och Anna-Greta, 86 hyllar förnyelsen av Tekniska museet.

Ganska många såg förvånade ut när de blickade ut över en helt ny Maskinhall. Visst finns flera av de gamla flygplanen, ångmaskinen och cykelsamlingen kvar. Men istället för ångmaskinen möts man av en jättelik skärmvägg som visar filmklipp och topplistor, och en robot som plockar upp modeller av innovationer från ett transportband. Taket är upplyst av färgglada lampor och musik strömmar ur högtalarna. ”Det är ett helt nytt Tekniska museeet” sa flera besökare.

Ebbe gillar innovationer som låter: bilar, hushållsapparater och dammsugare

Vid ingången och lite överallt i utställningen kan man rösta på sin favoritinnovation och se vilken plats den har på topplistan just nu. Då och då sätter roboten i mitten av utställningen igång att leta upp och ställa de tre som fått mest röster på prispall.

Vi passade på att fråga några av besökarna vilka innovationer de tyckte skulle hamna överst på topplistan över världens viktigaste innovationer:

Anne Lii från Estland har svårt att tänka sig ett liv utan elekticitet. Och mobiltelefonen, den måste jag ha!

Börje, 90 år och Anna-Greta, 86 hyllar förnyelsen av Tekniska museet. –Jag tycker att de viktigaste innovationerna är alla nya material. Till exempel metallbearbetning. Utan den hade människan inte alls haft några bra verktyg. Och jag hade inte haft någon höftled! Precis en sån höftled, och en 5 000 år gammal yxa var med i montern för metallbearbetning, det tyckte jag var kul, berättar Börje. han och hans hustru Anna-Greta har varit på museet många gånger under de senaste sju decennierna, och båda var väldigt glada att så mycket hade ändrats den här gången.

En som var på museet för första gången var Ebbe. Enligt hans pappa är favoritinnovationerna allt som låter: bilar, hushållsapparater och dammsugare!

Efter första dagen var det datorn, bilen, elektriciteten och hjulet som var allra högst placerade på topplistan. Men rösterna ramlar in i snabb takt, och plötsligt är det dags för roboten att sortera om på prispallen. Vilken innovation är din favorit? Gå in och rösta och nominera redan nu på www.100innovationer.com!

Sängen är en jättebra uppfinning! Man kan studsa i den på dagarna och sova i den på nätterna!

Och du som redan hunnit besöka utställningen: vi skulle så gäna vilja höra vad du tyckte om den! Skriv här i kommentarerna, på twitter eller Facebook!