Färgsprakande nyanser på uppfinningsrikt Nördcafé

Hur hänger färger ihop egentligen? Vilka nyanser matchar varandra, och hur funkar olika färgblandningssystem? På veckans livesända Nördcafé på Tekniska museet tar vi en djupdykning i paletten med den prisbelönta färgfantasten Nicoline Kinch som uppfunnit ett eget färgsystem.

– Färg påverkar hur vi upplever vår fysiska miljö, hur vi klär oss, hur vi äter och hur vi ser på konst. Men ändå tänker vi väldigt lite på färg. När man lär sig mer om färger ser man genast att de dagar som de flesta upplever som tråkiga och gråa är fulla av färg, säger Nicoline Kinch.

Kolormondo heter den uppfinning som innovatören Nicoline Kinch har tagit fram för att på ett pedagogiskt sätt visa hur färg fungerar. Genom att fungera som ett slags pussel, där bitarna ska passas ihop efter gråskala och färgernas mättnadsvariationer, samtidigt som den blir en karta över olika tänkbara färgblandningar blir det ett roligt sätt att lära sig hur ljus, färg och tryck fungerar.

I en digital version av Kolormondo lär man sig RGB-systemet som blandar olika toner av ljus, medan den analoga varianten förklarar CMYK-tryckfärgerna. De säljs idag i museibutiker i flera länder, och finns som gratis smartphoneapp. För sin pedagogiska uppfinning har Nicoline Kinch blivit nominerad som årets kvinnliga europeiska uppfinnare, och har fått pris som ”Stockholm Inventor of the year”.

På onsdagen den 12 mars besöker Nicoline Kinch Tekniska museets Nördcafé för att visa sina prisbelönta färgmodeller, och för att berätta varför färg är så fascinerande.

Nördcafé med Nicoline KinchOnsdag 12 mars kl 18.00
Plats: Tekniska museet, Museivägen 7