En kärleksmaskin för gnisslande relationer, en krycka med inbyggd raketmotor, eller en mobil lekpark – när två tusen Snilleblixtar tar plats på Tekniska museet den 21-24 maj är inga problem för svåra att lösa.

Kanske ser vi dem i framtiden som toppstudenter på landets universitet och högskolor, kanske tar de emot Nobelpriser och hyllas för sina upptäckter och innovationer. Nästa vecka träffar vi Snilleblixtarna på Tekniska museet – barn i åldern 5-12 år som fritt fått pilla isär, upptäcka, klura och bygga ihop sina dröminnovationer.

Under tre dagar, 21-24 maj pågår utställningen, där barnen själva får presentera sina idéer, och deltar i en teknikverkstad med experiment och tekniskt pyssel. Varje dag utser en jury några favorituppfinningar och belönar dem med priser.

Några speciellt utvalda uppfinningar samlas också in som museiföremål på Tekniska museet, till exempel en genialiskt enkel konstruktion som gjorde det lätt för vem som helst att äta med pinnar, eller Kärleksmaskinen som nu visas i utställningen 100 innovationer.

Snilleblixtarna är en arbetsmodell som finns på skolor i hela Sverige. Här väcks barnens intresse för teknik, naturvetenskap och uppfinningar samtidigt som deras kreativitet, nyfikenhet och lust att lära stimuleras. Barnen utvecklar en tro på sig själva och sina idéer, de utforskar omvärlden, förverkligar drömmar och löser problem som dyker upp i deras vardag. När arbetet i klassrummet är klart är det dags att ställa ut och presentera sin idé i en Snilleblixtutställning.

Tekniska museet har sedan drygt ett år uppdraget som Snilleblixtaktör och samordnare i Stockholmsregionen. I år håller museet även i den nationella Snilleblixtmässan, dit utställare från hela landet bjuds in.

Vi uppdaterar förstås bloggen med de senaste innovationerna under veckan, men här är några bilder från tidigare Snilleblixtutställningar: