Vad vore den verkliga världen utan sci-fi? Vad tar Sverige med på expeditionen till Jupiter? Och vad är receptet för en raketkarriär inom IT? Årets Geek Girl Meetup bjuder på ett mäktigt program med temat ENTER.SPACE.  Konferensen för nördiga tjejer och kvinnor hålls 25-26 maj på Tekniska museet.

Med en vecka kvar på nedräkningen till Geek Girl Meetup 2013 avslöjas delar av ett stjärnspäckat program – THE GRID – som innehåller över 30 talks i tre spår: #JustEpic #CreativeTechnology och #SocialBusiness. Evenemanget riktar sig till tjejer och kvinnor och de flesta som kommer brukar vara mellan 20-50 år. Men vi har haft några månader gamla geek girls och även de som närmat sig hundra år – alla är välkomna hit! Man behöver inte heller vara en supernörd, det räcker att vara nyfiken eller känna att det känns spännande, säger Linda Sandberg, en av arrangörerna bakom Geek Girl Meetup.

Ur programmet
Vad gör egentligen Sverige i rymden? Flera av gästerna på Geek Girl Meetup är riktiga rymdproffs och inblandade i både svensk och internationell rymdverksamhet.

Maria Nilsson från Rymdstyrelsen berättar om den svenska rymdprojekten, och Gabriella Stenberg presenterar instrumenten som hennes forskningsteam bjudits in att ta med till Jupiter på den internationella expeditionen JUICE. Vi träffar också Daria Mikhaylova som arbetar med mätningar på radaranläggningen MARA på Antarktis. Båda kommer från Institutionen för rymdfysik i Kiruna.

Förutom detta kommer Ina Bäckström att prata om Esport, Gitta Gilén om augmented-reality-spel som tar oss till andra dimensioner genom mobiltelefonen och Jessica Björkäng om kvinnliga sci-fi-hjältar i William Gibsons romaner.

Dessutom blir det workshops för att skriva den perfekta presentationstexten, konstruktion av måntorn och diskussion om hur man som entreprenör och framåtsträvare kan hushålla med sitt raketbränsle.

Fortfarande finns några biljetter kvar till konferensen som ingen får missa!

Geek Girl Meetup ENTER.SPACE
Datum: 25-26 maj 2013
Plats: Tekniska museet, Museivägen 7, Stockholm
Anmälan: http://simplesignup.se/event/21158-geek-girl-meetup-2013-enterspace