Rymdfilmen som blev crowdfundingsuccé premiärvisas på Nördcafé

Utan stöd från stora filmbolag, med minimal budget och under pågående finanskris bestämde sig Nicolas Alcalá, Carola Rodríguez och Bruno Teixidor för att genomföra sitt drömprojekt, en film i hollywoodklass om rymdkapplöpningens Sovjet. Den 22 maj har den svensk premiär på Tekniska museets Nördcafé.

Med 5000 personers hjälp blev filmen The Cosmonaut till slut verklighet, och när den har Sverigepremiär onsdagen den 29 maj på Tekniska museet i samarbete med Nordic Creative Commons Film Festival finns skaparna med på direktlänk för ett Nördcafé utöver det vanliga.

Det är tidigt 1960-tal, och rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjet har precis börjat. Stas och Andrei träffar Yulia när de kommer till den nybyggda rymdbasen Star City strax utanför Moskva. Under 15 år får vi följa vännernas resa mot rymden i en tid då 1900-talets största tekniska landvinningar gjordes.

Tekniska museets Nördcafé den 22 maj är första gången filmen visas i Sverige, och innan filmen börjar träffar vi Maria Ibañez, Max Valentin och Therese Jonasson – tre av arrangörerna bakom Nordic Creative Commons Film Festival, som också har med sig filmskaparna på direktlänk från Madrid.

När filmen The Cosmonaut har världspremiär släpps den samtidigt fri för nedladdning och streaming på filmbolagets hemsida. Creative Commonslicensen låter också vem som helst att visa, kopiera och remixa verket. – Vi vill låta publiken själva välja hur, när och var de vill visa filmen, och hur mycket den ska kosta, säger regissören Nicolás Alcala.

The Cosmonaut är helt finansierad genom så kallad crowdfunding – en modell för sponsring som bygger på att många människor ger en mindre summa var. Projektet drog in 400 000 euro – ungefär tre och en halv miljoner svenska kronor – på bara några veckor. De flesta donationerna var bara några få euro.

–Det här är ett jättespännande projekt för oss att visa upp, säger Tekniska museets Nördgeneral Nils Olander. Rymdkapplöpningen upphör aldrig att fascinera oss, och det sätt som projektet är producerat och finansierat är definitivt något vi kommer att se mer av i framtiden.

I filmteamet arbetade 40 personer från fem länder. Förutom själva filmen har de även skapat 34 webisodes – kortare avsnitt utifrån filmens handling, fiktiva dagböcker och en Facebook fiction – med kosmonauternas egna statusuppdateringar.

Tid: 22 maj kl. 18.00
Plats: Tekniska museet,
Museivägen 7

Fri entré!

Bjud in dina facebookkompisar här!