DIG94961_hb

Hurra för Tetris 30 år!             

1989 köpte vi vår första dator – en Mac plus blev vår med studentrabatt. Jag tror att den kostade runt 14 000 kr. Det var årets ishalka när vi fraktade den på bussen från studentbokhandeln i Umeå i en enormt överdimensionerad kartong .  Datorn var ett fantastiskt hjälpmedel i studierna. Men mellan varven roade min pojkvän och jag också oss med spelet Tetris. Det var enkelt att lära sig. Det var svartvitt och hysteriskt beroendeframkallande. Vi spelade ofta en sorts egenuppfunnen ”rundtetris” för att den andra inte skulle behöva vänta så länge på sin tur. Fortfarande är det Tetris jag väljer om jag ska spela datorspel vilket särskilt händer under julledigheten hos svärföräldrarna. Dagens variant är i färg och inte riktigt lika kul som jag minns det, möjligen också för att min pojkvän som nu är min man har en tendens att vinna över mig…

Och Tetris har hängt med och överlevt ända sedan datorspelens barndom. Spelet  som går ut på att ordna olika fallande figurer uppfanns av matematikern Alekséj Leonídovitj Pázjitnov när han arbetade vid Sovjetunionens Vetenskanpsakademi i Moskva. Originalet gavs ut 1984. Spelidén har implementerats många gånger för otaliga plattformar och spelet gav upphov till en mängd uppföljare och Tetrisvarianter. Enligt uppgift var Game Boy-versionen från 1989 den mest spridda varianten och kanske var det den jag spelade.  Följde spelet möjligen med datorn?

Namnet “Tetris” kommer från det grekiska ordet “Tetra” som betyder “fyra”. Alla objekt i Tetris är gjorda av fyra rutor. Det finns sju möjliga, sammanhängande figurer som består av fyra rutor vardera. Dessa block dyker slumpvis upp på övre delen av skärmen, och kan styras och vändas då blocket sakta åker nedåt i ett spelfält som är 10 rutor brett och 20 rutor högt. Blocken staplas på varandra, och då en hel vågrät rad var som helst i höjdleden är täckt med rutor försvinner raden, ovanstående rader åker då ned till motsvarande position och spelaren får poäng. När spelaren tagit bort ett visst antal rader ökar svårighetsnivån en grad. Detta medför att blocken faller fortare och blir så småningom riktigt svårt – allt till den ryska folksången Kalinka (åtminstone i vår version).

I dagarna fyller Tetris 30 år! Jag säger grattis på födelsedagen och till Alekséj Leonídovitj Pázjitnov som skapat detta geniala och roliga spel.

PS. Du kan se förpackningen till vårt gamla Super Tetris i utställningen 100 innovationer och själv spela en nyare variant i utställningen Game On 2.0.