Italienska innovationer i framkant i sommarutställning på Tekniska museet

Italien – semesterparadis, medelhavsmat och mängder av historiska skatter. Men Italien är också ett land av innovationskraft och det allra senaste inom robotar, medicinteknik och partikelfysik. Vandringsutställningen Italia del Futuro berättar om italienska innovationer i framkant. Under sommaren visas den på Tekniska museet i Stockholm.

Lördagen den 28 juni öppnar sommarutställningen Italia del Futuro på Tekniska museet, en vandringsutställning som ger en ny bild av Italien, som inte bara är en historisk plats utan också centrum för innovationer i framkant.

Italia del Futuro är en interaktiv utställning där besökaren kan styra robotar, uppleva Universums första ögonblick, testa Virtual Reality-teknik och testa ett nyutvecklat självrengörande tyg.

Här finns den humanoida babyroboten iCub som byggts för att simulera inlärningsprocessen hos ett treårigt barn, städroboten Dustbot som samlar sopor och lämnar på återvinningscentralen och Plantoid – en växtrobot som simulerar växters rotsystem.

Tekniska museet bjuder dessutom på aktiviteter i robotlabbet, där alla sommarlovslediga får chans att prova på både robotprogrammering och att bygga sin egen konstrobot.

Italia del Futuro fokuserar framför allt på innovativ italiensk robotik, partikelfysik och medicinteknik. Utställningen har tagits fram av National Research Council, på initiativ av Italienska Utrikesdepartementet och visas i samarbete med Italienska Ambassaden.

Mer information finns på www.italiadelfuturo.cnr.it

Pressvisning 27 juni
Pressvisning sker i samband med invigningen den 27 juni kl 10.00. Utställningen öppnas av the State Secretary at Ministry of Education and Research, Peter Honeth, och the President of the National Research Council of Italy, Luigi Nicolais. Den italienska ambassadören Elena Basile och Ann Follin, museidirektör på Tekniska museet hälsar er välkomna.

Presskontakt:

Lars Paulsson, intendent
lars.paulsson@tekniskamuseet.se

Tekniska museet – alla små geniers favoritställe
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.