Med en banan i ena fickan och en karta i den andra satt Calle Rönn högt bland molnen över Småland i ett tvåsitsigt dubbeldeckarplan, ett hemmabygge konstruerat av ett gäng värstingungdomar från Huddinge. Plötsligt sliter en kastvind tag i både lunchen och kartan med alla kontaktuppgifter till närmaste flygledartorn. Nu samlas nördarna för en ny säsong av Nördcaféer på Tekniska museet. Först ut, onsdagen den 25 januari, är Calle Rönn, säljaren som lade karriären åt sidan för att dela med sig av sin passion till Botkyrkas tuffaste hårdingar och som just byggt Sveriges första flygby.

Calle Rönn har mängder av rafflande berättelser från sina många flygningar i små plan genom både stormar och hällregn. Men den riktigt spännande berättelsen är hans passion och drivkraft att göra det han tror på och tycker känns meningsfullt. På Nördcaféet den 25 januari får vi följa med honom på en hisnande resa.

Han är utbildad ekonom och ingenjör, och har bott och jobbat i både Saudiarabien och USA. Men under våren 1995 sade Calle upp sig från sitt jobb för något mycket viktigare. Han bestämde sig för att göra verklighet av sin vision att tillsammans med värstingelever i Botkyrka bygga riktiga flygplan. Det var en kontroversiell idé, och många gjorde vad de kunde för att stoppa honom, men efteråt utnämndes det till ”Sveriges mest lyckade ungdomsprojekt”.

På en gammal skogsmyr i Dalarna, strax utanför Siljansnäs, har han nu skapat en egen flygby: Siljan Air Park. Där vanliga villatomter brukar ha ett garage har varje hus i byn en egen liten flyghangar. Här bor både hemmabyggare, hobbyflygare och de som flygpendlar med eget plan till jobbet. På ett halvår hade Calle Rönn sålt slut på nästan alla fyrtiofem tomter i flygbyn.

De senaste åren har Calle Rönn kämpat för att ge Siljan Air Park ett eget museum, och till midsommar 2011 öppnades dörrarna till den spektakulära museibyggnaden – ett träslott som lär vara ett av Sveriges största. Nu jobbar han för att få ta hand om Luftfartsverkets samling av gamla flygplan, så att de kan visas upp vid Siljan Air Park.

Nördcafé med Calle Rönn:
Tid: Onsdag 25 januari kl 18.00
Plats: Nördcaféet, Tekniska museet

Vi sänder också live så du kan se det här på bloggen, på vår webbsida och på Facebook

Fri entré från 17.00!

Se pressmeddelande