Kära tomten!

Nu skriver jag till dig igen med tindrande ögon och förhoppningar om hårda paket. Vi är mycket tacksamma över den fina LYS-16 som museet fick härom veckan och har därför tillåtit oss att drömma vidare om andra datorer som har spelat en stor roll i persondatorns historia och som vi inte har i våra samlingar idag. Tomten kanske läste mitt senaste blogginlägg där jag nämnde några av dessa. Låt mig nu få lista några av de datorer vi önskar oss i julklapp i år.

IBM 2260 (1964)

Det är ju egentligen inte en dator utan en datorterminal kopplad mot IBM 360-system. Som världens första datorterminal blev den en förebild för senare datorterminaler – bland dem svenska Alfaskop (TM41498), och för hur också persondatorerna skulle komma att se ut. Den fick folk att prata om det papperslösa kontoret för första gången.

Datapoint 2200 (1970)

Även denna är egentligen inte en dator utan en programmerbar datorterminal. Den lanserades i juni 1970 av företaget Computer Terminal Corporation (CTC) och skulle egentligen ha varit utrustad med en 8-bitars mikroprocessor som Intel specialutvecklade åt dem – om Intel bara hade blivit klara med denna i tid. Det hade gjort denna terminal till den första persondatorn. Nu kom Datapoint 2200 istället att utrustas med TTL-komponenter medan Intel behöll resultatet av sitt utvecklingsarbete – som ledde fram till processorn Intel 8008 och som tillsammans med efterföljare som processorn 8080 innebar persondatorns födelse. För 50 000 dollar hade CTC kunnat äga rätten till Intels mikroprocessorer, vilket de avböjde. Möjligen ett av de sämsta affärsbesluten i datorhistorien.

Q1 Lite (1972)

När CTC valde att släppa rättigheterna till Intels mikroprocessor fanns redan ett annat företag i startgropen för att använda samma 8-bitarsprocessor till en persondator. Det var företaget Q1 Corporation, som grundades av Daniel Alroy. Han var genom sitt arbete som teknisk analytiker åt ett finansbolag på Wall street, väl förtrogen med Datapointprojektet och Intels utvecklingsarbete av en 8-bitars mikroprocessor. Intel lanserade denna processor i april 1972 och Q1 Corporation kunde därefter i december samma år leverera världens första mikrodatorsystem baserat på en mikroprocessor – Q1 Lite. Prislappen var för hög för vanliga privatpersoner och Q1:s kunder var framför allt industrin och myndigheter som NASA. Idag är Q1 och dess roll i datorhistorien märkligt bortglömd.

Micral N (1973)

I januari 1973 introducerades en fransk mikrodator som också var utrustad med 8008-processorn, men till ett betydligt billigare pris. Denna dator hette Micral N. Den togs fram till det franska jordbruksforskningsinstitutet Institut National de la Recherche Agronomique och tillverkades av företaget R2E. Det är den första mikrodatorn med mikroprocessor som får anses ha varit tillgänglig för vanliga privatpersoner

Xerox Alto (1973)

Under 1960-talet arbetade Stanfordforskaren Douglas Engelbart med ett projekt som han menade skulle kunna vidga och förstärka det mänskliga intellektet med datorhjälp. Till detta syfte hade han fått finansiering från det amerikanska försvarets forskningsorganisation ARPA för att sätta upp en forskningsmiljö. Resultatet presenterade han vid en IT-konferens i San Fransisco 1968. Presentationen har kommit att bli legendarisk och omnämns ibland som ”The Mother of All Demos” (ungefärligen ”Alla presentationers moder”). I den förevisade han för första gången ett grafiskt användargränssnitt, ordbehandling, e-post, datormusen, videokonferens över datalänk m.m.

Snopet nog för Engelbart kom hans forskarteam att överge honom för att vidareutveckla en del av forskningsresultaten vid företaget Xerox forskningslabb Xerox PARC i Palo Alto utanför San Fransisco. Arbetet med att kommersialisera forskningen från Stanford resulterade i datorn Xerox Alto 1973. Det var den första serietillverkade datorn med grafiskt användargränssnitt och mus. Xerox Alto lanserades däremot aldrig på marknaden, den användes mest internt på Xerox och det skulle dröja till 1981 och datorn Xerox Star innan det grafiska användargränssnittet nådde marknaden.

Xerox Star (1981)

Se ovan. Xerox Star utvecklades för att fungera i ett ethernet-system. Med en prislapp på 75 000 dollar för ett Xerox Star-system och med 16 000 dollar för varje ytterligare arbetsstation är det kanske inte förvånande att det inte var Xerox Star som landade på varenda skrivbord. Samma år lanserades den betydligt billigare IBM PC som kom att helt dominera segmentet persondatorer för kontoret. Xerox intresse för datormarknaden kyldes ner och IBM-hataren Steve Jobs med företaget Apple fick ta över idén med det grafiska användargränssnittet.

MITS Altair 8800 (1975)

I 1975 års januarinummer av tidskriften Popular Electronics lanserades denna mikrodator som skulle bli en succé bland datorhobbyister. Bill Gates grundade Microsoft genom att skriva en version av datorspråket Basic till Altair. Detta kan sägas vara datorn som satte igång väldigt mycket av persondatorrevolutionen. Våren 1975 började tiden bli mogen för denna teknik.

Apple 1 (1976)

En av de tidiga persondatorerna som lanserades i Altairdatorns kölvatten var garageprojektet Apple 1. Den har idag blivit ett ikoniskt datorföremål eftersom det var starten på världens idag största och mest hyllade datorföretag – Apple. Omkring 200 exemplar tillverkades och de är samtliga signerade av mannen som både konstruerade och monterade dem, Applegrundaren Steve Wozniak.