Så var snökaoset här igen. Promenad genom snömodd är illa nog, men promenad med barnvagn genom snömodd är ännu värre. Tur då att det finns kälkar, pulkor, rattkälkar, snowracers och allt vad de heter som våra solstrålar kan dras i av sina stressade och hårt väderprövade föräldrar, när de inte används för att swisha ner för pulkabackarna. Här på Tekniska museet kan vi dessvärre konstatera att vi helt saknar dessa vinteranpassade transportmedel, leksaker och klassiska svenska industriprodukter i våra samlingar. Slädar har vi några, men de är anpassade för timmertransporter och inte barntransporter. Det tycks inte heller vara bättre på andra museer.

Därför efterlyser vi nu kälkar, pulkor och dylikt till våra samlingar. Vill ni hjälpa oss genom att skänka något sådant. Hör av er!