​Elskrot får nytt liv i sportlovsverkstad på Tekniska museet

Gamla mobiler, trasiga skrivare och spelande leksaker ligger ofta och skräpar i skåp och lådor. Men vilka grejer kan man laga? Hur kan delarna inuti byggas om till nya roliga grejer? Och vad händer med alla elskrotsrester? Under Tekniska museets sportlov möter du Andreas Hammar och kändishunden Joy som lärt sig spåra bortglömda batterier i naturen.

Under sportlovet 21 februari till 1 mars fylls Tekniska museets Maker Square med elskrot, mobiltelefoner och kreativ skaparlust. Här får sportlovsfirare låta sig inspireras av de svindlande tekniska illusionerna i utställningen Digital Revolution, plocka isär, mecka ihop och skapa nytt av sina gamla elprylar.

Mekatroniklabb med Andreas Hammar

Elskrotskonstnären Andreas Hammar, känd från bl a SVTs barnprogram Mekatronik och Labyrint finns på plats i Tekniska museets Maker Square 25 februari till 1 mars. Andreas visar besökarnahur man kan bygga, mecka och konstruera nya roliga grejer av gammalt elskrot.

Batterihunden Joy

Söndagen den 22 februari finns världens första batterihund Joy på plats för att visa upp hur hennes specialtränade nos kan sniffa upp batterier som slängts i naturen. På kort tid har hon blivit en riktig kändis, med över 12 000 följare på Instagram.

Elektriskt rens och återvinning

Passa på att göra ett elektriskt rens hemma inför museibesöket. Lämna elskrotet i Batteriåtervinningens stora återvinningsstation som finns på plats utanför museet och lär dig sen av återvinningsföretaget KuusakoskiRecycling vad som händer med skrotet efter att vi slängt det på återvinningscentralen.

Hur ser en mobiltelefon ut inuti, hur fungerar den egentligen och vad händer när den hamnar på tippen? Var går gränsen för att det är värt att reparera en TV, mobiltelefon eller ex. en skrivare? Hur ska vi ta vara på all hemelektronik som finns? Elektroniktillverkaren Samsung finns på plats och svarar på frågor om produktreparationer och miljö. Har du en trasig Samsungtelefon hemma kan du lämna in den till personalen för en billigare reparation.

Make och remake i Digital Revolution

Billig gör-det-själv teknik och användarvänlig mjukvara gör oss till medskapare istället för passiva konsumenter. I utställningen Digital Revolution hittar du bland annat robotfåglar skapade av uppkopplade mobiltelefoner.

Digital Revolution är en interaktiv upplevelse som hyllar och utforskar kreativiteten och tekniken bakom bland annat konst och design.

Tekniska museet – alla små geniers favoritställe
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 354 800 besökare 2014.