Fråga:

Hej.

Jag blev idag en 66 årig ång-tekniker i förskingringen. Jag håller på att bli pensionär och tänker bygga ångmaskiner och Sterlingmotorer. Jag har som ett stort framtida projekt att bygga en maskin som den i Sigvard Strands bok Maskinen. Det är en James Watts från ca 1785 10 hkr.

Jag letar förtvivlat efter en bild eller ritning med ett enda mått så jag kan skala fram en modell, det räcker förmodligen med en svänghjuls diameter. Jag tänker inte göra en exakt kopia utan en funktions modell som går att köra.

Med Vänliga Hälsningar

Svar:

Hej!

Det var spännande projekt som du tänker företa dig. Jag har hittat material i vårt arkiv som borde uppfylla dina behov. Vi har en mapp med blåkopior på skalritningar på en 1788 maskin ursprungligen uppritade i München 1912. I vår arkivdatabas anges att kopiorna är inköpta från Science Museum i London, varför man kan anta att originalen ligger nu där, och inte i Tyskland. Ritningarna ser dock ut att utan tvekan föreställa den dubbelverkande maskin som står än idag på Deutsches Museum i München (Se bild).

Ritningarna består av:

1. Principskiss

2. Måttsatt sammanställningsritning bestående av plan, frontelevation och 2 sidelevationer. (Frontelevation bifogad ovan)

3. Sektionerad frontelevation av cylinder, styrning och kondensatorn i skala 1:10.

4. Sidelevation av cylinder, kondensatorn samt styrning i genomskärning i skala 1:10.

Skalan har gått helt förlorat i sammanställningsritningen, men det är ju den som är måttsatt. De två ritningarna i 1:10 slår fel på inte mer än 1 % enligt min skalstock. Kopiorna är gamla ljuskopior inköpt 1936. Pappret har en solkig ton och strecken har blekt, varför jag bifogat kopior i ett par kontrastgrad.

Det räcker kanske för dina ändamål, svänghjulsdiametern är 4765 mm! Du är ändå välkommen att titta på kopiorna i vår läsesal om du vill studera dem närmare. Arkivet har öppet onsdagar kl 13 – kl 18, andra tider efter överenskommelse med vår arkivarie tel 08-450 56 51. Vid behov kan vi låta kopiera ritningarna men det är förenad med en kostnad. Ritningarna är registrerade med ett föremålsnummer TM13016 och kan hämtas från ritningsarkivet på plats 500F17.

Lycka till med modellbyggeriet.

Med vänlig hälsning, Chris Hinchcliffe