Jin Moen med Oriboo. Foto: Anna Gerdén

Måste ett dataspel alltid ha en handkontroll och en skärm? Och vad händer om man sätter ett gäng civilingenjörer på en danskurs? Den 10 oktober gästas Tekniska museets Nördcafé av Jin Moen, uppfinnare av en helt ny sorts konsol som vänder upp och ned på dataspelsvärlden.

Rent tekniskt skulle man kunna beskriva Jins uppfinning som en bärbar, rörelsebaserad spelkonsol – även om ordet inte direkt för tankarna till en klotrund figur monterad på ett svart band. ”Men Oriboo är också en elektronisk varelse som man kan umgås, dansa och spela spel med”, säger Jin Moen.

Jin Moen är ingenjör med en lite annorlunda bakgrund som danspedagog. Hon brinner för att hitta sätt att få folk att röra sig, dansa och ha roligt, och hon är väldigt intresserad av hur man kan utveckla människa-data-interaktion för att få folk att släppa loss och göra lite konstiga saker som de annars kanske inte skulle göra.

Idén till det nya dataspelet fick Jin Moen under ett forskningsarbete på Interaktiva institutet, och 2006 kom tankarna på att ta fram produkten Oriboo. Det saknades helt enkelt bra gränssnitt där man inte var låst till en fysisk plats för att spela.
Varför ska man alltid titta på en skärm? Och varför får tekniken människor att känna sig obekväma och dumma? Jin lät sitt ingenjörsteam möta dansvärlden, och efter drygt fem år av ritande, konstruerande och testande av olika lösningar finns nu spelet Oriboo i svenska butiker. Nästa år siktar de på en internationell lansering.

Nördcaféet med Jin Moen den 10 oktober startar klockan 18, och vi har fri entré till hela museet från 17. Och du som inte kan komma till oss kan alltid surfa in på tekniskamuseet.se/nordcafe där vi sänder live!