Pannkaksmaskinen paketerad

Bengt paketerar pannkakmaskinen för transport till sin verkstad. Här blir den väl inslagen på släpkärran, och nästan som ett hommage till Christo. Öppnas garanterat innan julafton!

Bengt Carling var med på 1960-talet och startade drakfestivalen på Gärdet i Stockholm. Han byggde en geodetisk dom på Moderna museets gård när 1970-talet var ungt. Han turnerade med Clownen Manne i Vindens Viljor. Han var en av de drivande bakom projekt som Erfarenhetsverkstan, där barn och vuxna kunde träffas över generationsgränserna och laga cyklar eller bygga vindsnurror.

Pannkaksmaskin av cykel och parabol.

30 år av väder och vind har gått hårt åt pannkaksmaskinen. Nu ska Bengt återställa den i dess fulla prakt.

Som ett inlägg i kärnkraftsdebatten inför folkomröstningen 1980 byggde han en pannkaksmaskin, av en gammal paketcykel som han satte en parabol och en vindsnurra på. Parabolen var förspeglad och samlade solens värmande strålar så att det gick att grädda pannkakor. Vindsnurran drev en gräddvisp, och när grädden var klar kopplade man in en grammofon. Om vinden svek, gick det att trampa gräddvispen och grammofonen med cykeln. När solen gick i moln fanns en liten kamin i reserv, att elda pellets i. Tekniska museet har sedan några år pannkaksmaskinen i sin samling liksom ett Maskvarium, en kompost som Bengt gjorde för den svenska paviljongen vid världsutställningen i Sevilla 1992.

Kort sagt: energi finns överallt omkring oss och vi kan fånga in den för alla möjliga ändamål. Bengt turnerade med cykeln och visade upp den. Hur det gick med folkomröstningen sen vet vi ju, det blev inte ett enkelt ja eller nej, det blev snarare ett nej_men_vi_får_se_om_vi_klarar_oss_utan_kärnkraft_på_sikt. Barsebäck är nerlagt idag men många av de andra verken har moderniserats för att användas länge till. Det har byggts en hel del vindkraft och många kol- och oljepannor har bytts mot pellets eller värmeväxlare men de räcker inte till alla våra behov. Har inte den nya tekniken som skulle ersätta kärnkraften kommit, än?

Jo, alternativ finns. Och de används, fast kanske inte här i kalla norden? De mer än 800 miljoner mobilanvändarna på den afrikanska kontinenten kan inte räkna med att det överallt finns elnät för att ansluta laddare till. Eller allt annat vi sätter i vägguttagen hemma och som står standby och väntar på oss. Istället är det bland annat solcellsdrivna laddstationer, små vindkraftverk eller vedkaminer med USB-uttag som gjuter energi i mobilnäten.

Bengt har förstås funderat över detta och nu ska han restaurera pannkaksmaskinen till sin forna glans och visa den tillsammans med ny teknik som utmanar de stora systemen av sammanhängande kraftnät och elmarknader. I tider när vi börjar fundera över hur vi bäst tar vara på naturens resurser så att de räcker åt alla kan en pannkaksmaskin komma väl till pass. Den är uttryck för både Makerkultur och Steampunk, aktuella begrepp idag som inte ens var födda för trettio år sedan.