Ellen Sundh. Foto: Anna Gerdén

Den här veckan har vi en gäst på Nördcaféet som ni bara inte får missa! Det är Ellen Sundh, som vi kom i kontakt med under Geek Girl Meetup här på museet i våras, som kommer att visa upp några av sina coola elektronikprojekt.

När man googlar på Ellen blir man tvungen att kolla in nästan varenda länk i sökresultatet. Där finns en artikel i Internetworld med rubriken ”De är Sveriges mest kreativa personer”, tidingen Metro har skrivit en artikel om hennes skohylla som gråter om den inte får skor, och i Dagens Media kan man läsa om alla tuffa grejer hon gör på jobbet. Men roligast av allt är nästan hennes roliga små filmer på Vimeo där vi kan se en robot som bara reagerar på fula ord, den deprimenrade (och stundom hysteriskt skrattande) skohyllan och en uppfinning som larmar om du har dålig hållning. Och så förstås Ellens egen blogg där man kan läsa om alla projekt, få olika tips och källkoder, och kan se fler oväntade projekt, som t.ex. ett utedassbygge (jo, det är elektronik inblandat här med) och en balkongbänk.

Missa alltså inte Ellens Nördcafé – på onsdag från kl 18 här på Tekniska museet, eller på Nördkanalen i din dator. Fri entré från kl 17 som vanligt!