I oktober kommer den internationella vandringsutställningen Game On 2.0 till Tekniska museet. Spela dig igenom 100-tals favoriter genom dataspelens historia, från 1960-tal till nutid.

Game On 2.0
är succéutställningen som lockat miljontals besökare på museer och science
center i hela världen. Med över 100 spel att prova, originalskisser, sällsynta
samlarprylar och bakgrundsberättelser är det världens största
dataspelsutställning. Nu står det klart att nästa stopp på turnén blir Tekniska
museet i Stockholm, med start lagom till höstlovet i slutet av oktober.

Den är ett
himmelrike för alla som älskar spel – ingen annanstans i världen finns en så
stor samling av spel att prova på som i utställningen Game On 2.0, skapad av
the Barbican i London. Här finns en enorm spelhall med över 100 spel att prova
från 1960-tal till nutid, och till det gallerier med originalskisser, spelmusik
och bakgrundsberättelser.

Att ta Game On
2.0 till Stockholm är en del av Tekniska museets nyligen påbörjade projekt
kring insamling och dokumentation av dataspelshistorien. Genom att visa Game On
2.0 hoppas museet hitta viktiga kontakter bland spelare och i branschen, som
kan hjälpa oss att hitta berättelser och föremål till samlingarna. Tidigare i
år visades dataspelskonst i utställningen Hjärta spel, och i framtiden väntar
fler utställningar och programaktiviteter på temat.

Den första
versionen av Game On startade sin världsturné 2002, och passerade en miljon
besökare efter att ha visats på museer och science center i bland annat London,
Melbourne, Chicago och Aten. Sedan sommaren 2010 turnerar den uppdaterade
versionen Game On 2.0, som blev en självklar succé på alla kontinenter.

I Game On 2.0
finns tidiga arkadspel som Donkey Kong, Pacman och Space Invaders, nyblivna
klassiker som The Sims, Halo, och World of Warcraft, toppsäljarna Tetris,
Lemmings och Mario Kart och de största favoriterna inom kategorierna fighting,
racing, action, äventyr, pussel, simulatorer och multiplayerspel. För de minsta
finns ett rum med bland annat Byggare Bob och Pokémon, men också barnvänliga
retrospel på Atarikonsoler.

Dessutom finns en unik
samling konsoler, handkontroller, arkadspel och andra sällsynta samlarprylar,
skisser av Marios skapare Shigeru Miyamoto, ett galleri med ljud och musik och
konceptbilder bakom klassiker som Tomb Raider och Jak and Daxter –
Game On 2.0 bjuder dessutom på en helt unik tur bakom spelvärldens kulisser.

Förutom detta
väcker Game On 2.0 nyfikenhet på att lära sig mer om spelutveckling,
ljuddesign, karaktärernas bakgrund, spelkultur och hur spelen marknadsförts
genom tiderna. Besöket väcker diskussionen kring könsroller, våld och hur
spelandet påverkar det verkliga livet. Är Lara Croft en stereotyp eller en girl
power-hjälte? Blir man våldsam av actionspel eller är det inte värre än ett
parti schack? Är spelen destruktiva och fördummande eller ett sätt att utveckla
sociala, språkliga och logiska förmågor? Game On 2.0 engagerar besökaren i
IT-historien på ett kul sätt som väcker både nostalgi, nyfikenhet och
engagemang hos nästan vem som helst.

Korta
fakta om Game On 2.0

Visas på Tekniska museet, Museivägen 7, Stockholm från 25 oktober 2013 till 27 april
2014

Antalet spel som
besökaren får prova är över 100 stycken. Vill man spela varje spel i fem
minuter räcker inte ens museets kvällsöppna onsdagar till. Förutom spelen visas
en enorm samling av sällsynta samlarspel från 1960-talet till nutid. Räkna med
några timmar även här, och du har att göra i över ett dygn!

Åldersgräns till
utställningen finns inte, men vissa enskilda spel har tre- sju-, tolv- och
sextonårsgräns.

Ytan för Game On 2.0 på Tekniska museet är 600 kvadratmeter som planerats mycket
effektivt – tidigare installationer har tagit upp till dubbelt så stor plats!

Äldsta spelet i utställningen är Egghead pinball – ett flipperspel (1961). Spelet Tennis
(1972) på konsolen Magnavox är det äldsta TV-spelet besökaren kan provspela.

Mest lättspelat
är förmodligen Pong, en form av tennis där spelaren bara styr två rörelser –
upp och ned.

Mest svårspelat
är Steel Battalion, med två styrspakar, växelspak, pedaler och över 40 knappar.
Att ens få igång spelet är en utmaning!

Mest träning för tummarna ger arkadspelet Galaga, som kräver ett snabbt tryckande på
skjutknappen under nästan hela spelandet.

För mer
information, kontakta:

Anna
Westerling, projektledare för Game On 2.0
070-734 76 83
anna.westerling@tekniskamuseet.se

Ann Follin, museidirektör
08-450 56 63
070 -540 56 63
ann.follin@tekniskamuseet.se

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 330 besökare 2012.