För andra året i rad tävlar entusiaster i hela landet om den prestigefyllda titeln ”Sveriges tekniknörd”. Det är teknikkedjan Kjell & Company som tagit initiativet till tävlingen, och i år koras vinnaren på Tekniska museet i Stockholm.

Kvalificeringen till Sveriges tekniknörd har precis påbörjats genom den webbaserade frågesporten Kjellkampen. I den kan alla med en dator, mobiltelefon eller surfplatta försöka svara rätt på så många teknikrelaterade frågor som möjligt på kortast möjliga tid.

– Förra året var första gången vi anordnade Kjellkampen och redan då såg vi ett enormt intresse för tävlingen, berättar Karl Emil Nikka, författare till teknikuppslagsverket ”Hur funkar det?”. Över 45 000 personer tävlade i kvalificeringsomgången 2013, och i år ser intresset ut att vara ännu större.

Kjellkampen är tänkt som en hyllning till tekniknörden – entusiasten som med brinnande passion löser de tekniska problemen hemma, i umgängeskretsen och för hela världen. Huvudvinsten i tävlingen är därför den prestigefyllda titeln ”Sveriges tekniknörd 2014”, men segraren får dessutom en 3D-skrivare och ett presentkort på 5 000 kronor hos Kjell & Company.

Kvalificeringsomgången pågår fram till den nionde maj. Då utses fyra finalister som får tävla live i den stora finalen som anordnas lördagen den 24:e maj på Tekniska museet i Stockholm.

Varje vecka kan alla vara med och tävla om extravinster genom att svara rätt på ett tjugotal frågor och skriva en motivering. Det gör att tävlingen är öppen för alla: från den mest inbitna tekniknörden till den som bara uppskattar vardagstekniken. Eftersom varje spelare lätt kan se hur många frågor som hon eller han svarade rätt på, går det också att tävla mot vänner och bekanta.

– Jag är övertygad om att vi alla har en liten tekniknörd inom oss, fortsätter Karl Emil Nikka. Med Kjellkampen och bokprojektet ”Hur funkar det?” vill vi att alla ska plocka fram tekniknörden inom sig och upptäcka hur kul det är med teknik och vilka möjligheter som finns.

Kjellkampen är nu öppen för alla på www.kjellkampen.se. Spelet fungerar utan att någon app behöver installeras och spelas direkt i webbläsaren. På www.kjellkampen.se uppdateras också löpande topplistan som visar vem som leder för tillfället.