Idag släpper.SE (stiftelsen för internetinfrastruktur) tillsammans
med Tekniska museet en gratis guide för alla barn som vill lära sig att
programmera. Under vintern och våren bjuder man också in till Barnhack – ett
antal workshoptillfällen för barn som tillsammans med vuxna tar första stegen i
att bygga egna dataspel.
I ett nystartat samarbete mellan .SE och pedagoger på Tekniska
museet släpps idag en internetguide, skriven av Anders Thoresson, för barn och nyfikna vuxna som vill lära sig
programmera. Med enkla och roliga instruktioner kommer man snabbt igång med
sitt första projekt. Målet att inspirera fler barn och unga att våga prova på
och experimentera kring programmering. Guideboken är gratis att ladda ned och
kräver inga förkunskaper.
För den som vill få hjälp att komma igång, eller som inspiration
för fler programmeringsprojekt bjuder Tekniska museet och .SE också in till
Barnhack, där barn från sex år och uppåt tillsammans med museipedagoger
laborerar och bygger egna program tillsammans. Första tillfället blir den 4 januari 2014.
Att programmera är både roligt och en bra erfarenhet. Alla
kan inte bli programmerare, men att prova på ger barn viktig förståelse kring
att det faktiskt är människor som bestämmer hur våra tekniska prylar ska
fungera. Att förstå programmering är i förlängningen att kunna göra tydligare
val och att forma sin egen åsikt. Genom att använda sig av ett
enkelt gränssnitt och roliga uppgifter går det fort att börja göra egna spel.
Programmet som används är ”Scratch”, en mjukvara som är framtagen av MIT
(Massachusetts Institute of Technology) särskilt för att lära barn grunderna i
programmering. Det mesta görs med dra-och-släpp-teknik och programmet finns på
svenska.
Med den nya internetguiden Barnhack och programmet Scratch lär man
sig snabbt grunderna i programmering som koncept. Efter en kort introduktion
kan barnen själva få datorn att följa deras instruktioner, få animerade figurer
att röra sig över skärmen och räkna poäng när spelaren klarar spelets mål.
Till guiden hör
också en steg-för-steg-instruktion. Ladda ner materialet på www.iis.se/guider
För mer information och
anmälan till workshops på Tekniska museet: www.tekniskamuseet.se/1/5266.html
Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 330 besökare 2012.
02/08 2019 kl. 13:12
Scratch är fortfarande ett populärt sätt att börja med programmering. Vi har sammanställt ännu fler sätt som man kan lära sig programmera som barn. Vi hör gärna era tankar! https://ungaprogrammerare.se/blogg/programmering-for-barn-lar-ditt-barn-att-programmera/