Samtalsskydd, gemenligen kallad Sputnik.Museet fick nyligen en förfrågan från ett samarbetsprojekt mellan ett par museer i Danmark och Tyskland. Den handlade om ett samtalsskydd för telefoner som formgavs 1958 av Osborne Johansson för varuhuset Ferd. Lundquist & Co i Göteborg. Kunde det hända att Tekniska museet hade, eller visste var det fanns en sådan?

Visst känns den igen? Den måste ha varit spridd över hela landet och känslan av att sticka huvudet i en sådan bubbla och höra omvärlden som ur en snäcka man funnit på stranden gör sig påmind. Den egna rösten fyller upp rymden i plastbubblan av akryl och samtalen kändes privata, även i offentliga miljöer.

Varför har vi då inte lyckats bevara en i museets samlingar?  Det kan bero på att det är så lätt att förbise att det vanliga också måste bevaras, inte bara det speciella och unika. Det kan bero på att förändringen då dessa försvann gick fort när väl mobiltelefonen slog ut den fasta telefonen i offentliga miljöer.

Har du sett en sådan någonstans, så blir vi glada om du kan hjälpa oss att berika våra samlingar. Hör av dig! De betydligt mer skrymmande telefonkioskerna i metall och glas har vi nästan alla exempel på redan. Det är bara den där lätt genomskådade plastbubblan som saknas… Eller?