Super Mario gjord av pärlplattor. Foto: Anna Gerdén

Spelar du datorspel eller har du någon i ditt hushåll som spelar mycket datorspel? Kan du tänka dig att bli intervjuad av Tekniska museet om datorspel?

Vi söker efter informanter i olika åldrar och med olika relation till datorspel. Det spelar ingen roll om du bara spelar Candy Crush Saga som förströelse på bussen eller om du ägnar flera timmar om dagen i Azeroth – din berättelse är intressant för oss.

Vi skulle vilja besöka dig i din vardag och samtala om datorspel. Samtalen kommer att bandas och skrivas ut i text samt sparas i Tekniska museets arkiv och användas i vår museiverksamhet. Vi tar även gärna fotografier i samband med intervjun.

Vi vill gärna komma i kontakt med en familj med barn både i tonåren och yngre för en gruppintervju. Vilken roll spelar datorspelen i er tillvaro? Vilka i hushållet spelar? Upplevs spelen som ett problem och har ni särskilda regler kring spelen? Är spelen en umgängesform eller en avskiljare? Hur pratar ni med varandra om spelen? Frågorna är många och era svar är intressanta för oss.

Vi erbjuder projektets informanter fribiljetter till museet samt en VIP-visning av utställningen Game On 2.0 med museets intendent Peter Du Rietz.

Om du är intresserad av att delta som informant, eller vill veta mera, hör av dig till peter.durietz [at] tekniskamuseet.se

Datorspelens världar är ett dokumentationsprojekt på Tekniska museet. Syftet är att bygga upp ett källmaterial om datorspel, dess användning och produktion, som kan användas i Tekniska museets verksamhet. Projektet är ett led i museets strävan att lyfta fram och visa barns och ungas teknikanvändning.