Teleskop

Teleskop i Tekniska museets Science centerverksamhet

Brittiska The Telegraph publicerade för en tid sedan en lista över de 20 frågor från barn som föräldrar tycker är svårast att svara på. Hur man gör elektricitet, vad svarta hål består av och vad oändligheten är toppar listan. Jag tror inte föräldrar behöver skämmas för det, det finns vetenskapsmän som ställer sig dessa frågor dagligen i sökandet efter förklaringen till universums uppkomst. Utan att hitta ett enkelt svar. Men när barn frågar, är det bäst att svara på ett sätt som varken avfärdar eller skrämmer. Vi på museet hoppas att vi kan erbjuda barn, och vuxna en miljö (både i museet och på webben) där man kan mötas och hitta information och inspiration för upptäcktsfärder i tid och rum inom teknik och vetenskap.

Att Galileo Galilei riktade sitt teleskop mot himlen en klar vinternatt i januari 1610 var bara ett av alla steg på vägen till den kunskap vi har om världsalltet idag. Kanske inte det första, men kanske det viktigaste. Vi måste söka kunskapen om oss själva där ute, i oändligeten. Galilei använde experiment och matematik för sin vetenskap. Hans insikt är vedertagen idag och matematiken ska vara ett av de viktigaste ämnena i skolan. Men det är inte säkert att föräldrar bäst bemöter sina barns frågor med matematiska formler och beräkningar. Så hur ska vi förklara när frågorna blir för svåra? Vi antog en utmaning på museet idag, Rosalie, 8 år ställde en av de 20 frågorna. Vi hoppas att svaret blev det rätta:

Hej!

Jag heter Rosalie och är åtta år vi arbetar med rymden i skolan. Jag behöver hjälp med svarta hål. Kan du enkelt förklara svarta hål för mig?

Hej Rosalie!

Svarta hål är en gåta som kanske ingen människa riktigt kan förstå. Forskare har teorier, förslag till hur de kan finnas. En teori är att när en stjärna slocknar, sjunker all materia i stjärnan ihop. Det vi ser omkring oss, t ex gas, vätska, sten och metall upphör att finnas. Allt pressas ihop så tätt att det bara blir en liten klump kvar av stjärnan.

Planeter och stjärnor har något vi kallar dragningskraft. Om du tappar en sak faller den till marken. Samma kraft håller månen på plats runt jorden, och jorden runt solen. Ett svart hål har mycket stark dragningskraft, det släpper inte ens ut ljus. Därför kallas det för ett svart hål.

Har du hört talas om Vintergatan? Det är en galax, med många, många stjärnor. En av dem är vår sol. Forskare är ganska säkra på att i mitten av Vintergatan finns ett jättetungt svart hål. Det är kanske det som håller ihop galaxen. Det kan dra till sig stjärnor och planeter som finns nära och sluka dem. Då blir det svarta hålet ännu tyngre.

(Tillägg december 2013)
Vi har fått ytterligare en utmaning på samma tema:

Hej! vi är 2 elever som forskar om svarta hål. vi undrar hur longt bort närmaste svarta hål finns?
hälsningar Niklas och Nellie, Lindåsskolan

Hej Niklas och Nellie,

Det närmaste svarta hålet man upptäckt ligger i Enhörningens stjärnbild och kallas ”V616 Mon”. Det ligger omkring 2700 ljusår bort men är inte så stort, det har en massa som ”bara” är elva gånger vår sol.

Det finns ett supermassivt svart hål i mitten av Vintergatan, vår galax. Det kallas Sagittarius A*. Avståndet till det hålet är 27000 ljusår. Massan är ungefär fyra miljoner gånger vår sol. Många forskare misstänker att alla galaxer har ett svart hål i mitten. Materia samlas runt det svarta hålet och bildar stjärnor och planeter.

Man känner till åtminstone fem svarta hål som ligger på olika avstånd mellan 2700 och 27000 ljusår.