Han har filmat över 1 000 hissfärder senaste året, och har nära 50 000 visningar på sin Youtubekanal. På onsdag 16/11 gästar Stockholms största hissentusiast Tekniska museets Nördcafé.

-Jag fick upp ögonen för hissar som liten grabb. Det var väldigt spännande att åka hiss upp och ner, liksom att åka tåg fram och tillbaka, buss och spårvagn likaså.

I Sverige finns en liten grupp människor som fastnat för hissar, men också utanför landets gränser hittar man en hel del riktiga entusiaster. – Det finns många hissnördar världen över som jag har kontakt med, inte minst i USA. En av Andreas förebilder är signaturen DieselDucy – inom området en världsberömd hissfilmare med närmare 20 miljoner visningar på sina Youtubeklipp med hissfärder.

Andreas är framför allt intresserad av hissar gjorda mellan 1950- och 80-talen, men också en del avancerade udda hissar som är äldre än så. – Tekniska museets stora hiss är en av dem – med den gamla styrningen och känsla för knappstil, säger Andreas.

På onsdagens Nördcafé berättar Andreas om olika hissar genom tiderna, om de strikta regler som formar svenska hissar, och några exempel på hans personliga favorithissar. Du som har ett eget hisstips, ett favoritafabrikat eller en fråga du känner bara kan besvaras av en äkta hissexpert – twittra, kommentera, facebooka eller räck helt enkelt upp handen på Nördcaféet!

Vi kör igång vid 18 på onsdag och håller till utanför Studion på museet. Gratis inträde efter 17. Och som vanligt livesänder vi via Bambuser, här på bloggen och på Facebook.

20111112-163044.jpg

Uppdatering: missa inte dagens intervjuer med Andreas i Metro, Ny TeknikDN, Gomorron Stockholm och P4 Extra!