Efter succéutställningen Game On 2.0 laddar nu The Barbican i London för ett av de största och mest avancerade utställningsprojekten någonsin. Digital Revolution är en utforskning och hyllning av den digitala tekniken, från 1970-talet och fram till de senaste storverken inom film, spel och konst. I höst startar världsturnén på Tekniska museet i Stockholm.

I Digital Revolution samlar Londonbaserade The Barbican välkända konstnärer, artister, filmskapare, arkitekter, designers och spelutvecklare på ett nytt och banbrytande sätt för att visa hur gränserna ständigt tänjs för vad som är möjligt i den nya digitala världen. Besökaren bjuds på en upplevelse fylld av ljud, ljus, projektioner, laserskulpturer, interaktiva installationer och avancerad filmproduktion.

Som besökare kommer man att kunna uppleva specialeffekterna bakom några av de senaste storfilmerna, utforska gränssnittet mellan det analoga och digitala musikskapandet och skapa konstverk med programkod. Dataspel, som är fokus för den pågående publiksuccén Game On 2.0 på Tekniska museet, har också en viktig plats i utställningen.

Digital Revolution
Visas på Barbican Centre i London 3 juli – 14 september och öppnar på Tekniska museet i Stockholm i slutet av oktober 2014. Det är början på utställningens fem år långa världsturné.

Kolla också bilderna i the Barbicans pressrum!