DNG2014_AAGN_04554
På onsdag 16 april får Tekniska museets Nördcafé besök av Iman Aldebe – modenörden som gärna provocerar med sina egna konstnärliga versioner av turbaner, slöjor och andra traditionellt muslimska plagg, och som startade trenden som spred sig över hela världen.
När Iman Aldebe år 2004 började göra traditionella muslimska symboler till modernt mode var hon nästan ensam om det i hela världen, vilket mötte både jubel och en
hel del kritik. – Målet med mitt skapande var att utrota hatet genom att skapa mode med inslag av humor och konst, berättar Imam. Bara några år senare hade den hennes modegenre blivit en miljardindustri som fanns över hela världen.
– Min historia om framgång och hot kommer bli en bok men jag är redo att dela med mig utav en hel del om hur det är att bana vägen för något nytt och konsekvenserna av det.
På Tekniska museets Nördcafé kommer Iman Aldebe att berätta om både den ljusa och den mörka sidan av framgången. Vi får höra om hur det är att skapa en marknad som sedan utvecklas till en jätteindustri, och hur
man ska våga fullfölja en dröm och bli ekonomiskt oberoende.
Förutom kollektionerna för moderna muslimska kvinnor hittar Iman Aldebe ständigt nya affärsidéer – några exempel är webbshopen happyturbans.com, en polisslöja och andra religiösa arbetskläder för de som arbetar inom t.ex. försvaret, brandmyndigheten och sjukhus, men också exklusiva kläder med svenska inslag som ska passa kunderna på den arabiska halvön.