Det är alltid spännande att träffa folk som jobbar någonstans mitt emellan konst och teknik. Imorgon får vi nytt fint besök i Nördcaféet, och gästerna är precis lika fascinerade av innovativ litteratur som vad man kan göra med en gammal fjärrskrivare och några rader dataprogrammering.

Bland e-böcker, pekplattor och poddromaner dyker plötsligt en helt ny analog bokform upp – hundra meter lång och en centimeter hög. Det är förlaget Drucksache som vänt upp och ned på hur en bok kan se ut med Lotta Lotass ”Fjärrskrift”.

När Jacob Grönbech Jensen, Rikard Heberling och Emi-Simone Zavall fick uppdraget att ge ut Lotta Lotass bok hade de en vision om att trycka den på smala pappersremsor liknande de som skrivs ut från gamla fjärrskrivare. Det visade sig inte vara helt enkelt, men med hjälp av radioamatörer från Tekniska museet lyckades de till slut trycka 100 stora rullar av pappersremsor med Lotta Lotass verk.

Boken Fjärrskrift finns också som film, där publiken får se remsan skrivas ut ur fjärrskrivaren bokstav för bokstav, en meter i minuten. På Nördcaféet visas några smakprov ur filmen, men vi får också höra om den komplicerade trycktekniken som krävde både programmeringsexpertis, flera kilometer pappersremsor, och att få igång maskiner som inte smattrat ned sina meddelanden på årtionden.

Tid: Onsdag 28 mars kl. 18:00
Plats: Nördcaféet, Tekniska museet
Visas även live på www.tekniskamuseet.se/nordcafe