Full fart i STUDION

Den 12 december 1995 invigdes ”STUDION” för skolungdomar på Tekniska museet*. Det var Margot Wallström som var med och gjorde 1:a inspelningen. För hennes del gällde det utredningen om videovåld (SOU 1995). Inslaget hamnade i Lilla Aktuellt! I ”STUDION” har sedan dess ständigt nya klasser, varje dag, tillverkat ett TV-program. I regel har eleverna i klassen valt att göra ett nyhetsprogram. Varje kväll har detta sänts ut över kabel-TV-nätet i Stockholm. Vad vi med stolthet kan säga att detta projekt är en av de mycket få satsningar som KK-stiftelsen* gav pengar till och som fortfarande finns kvar i största välmåga! Det är fantastiskt att denna enkla idé har fungerat i 20 år:
-Låt en skolklass låna en riktig TV-studio. Låt dem få bästa teknik, kameror, uppkoppling till TT, SMHI, etc. Och lita sedan på att de fixar att göra ett program innan dagens slut.
Sedan gäller det att museet ser till att det sänds ut på kabel-TV, Internet m.m. Varje dag kl 16:40 går programmet i Öppna Kanalen! -Ger vi ungdomarna de bästa verktygen, så leverera dom fantastiska resultat!  Inget har heller blivit förstört, stulit eller medvetet skadat under dessa 20 år. Det är 1000-tals klasser från mellanstadiet upp till gymnasiet som kommit till STUDION.
Då och då dyker det upp yrkesverksamma journalister som berättar att de tog sina första stapplande steg i STUDION. Det var där ”elden” tändes! Annas är syftet i första hand med STUDION att skapa god, kritiska, medvetna ”tv-konsumenter”.

*När STUDION startade hade den namnet T-NYTT och låg i det dåvarande Telemuseum som var ett annex till Tekniska museet. Telemuseum stängdes 2004 och mycket flyttades då över till Tekniska museet.
*Vi fick 190.000kr KK-stiftelsen för att resa runt i landet och propagera för att fler STUDIO skulle sättas igång.