Vågar du utmana ett geni? Under helgen 9-10 juni får Tekniska museet besök av genierna från Mensa – föreningen där alla medlemmar har en IQ på minst 130 (högre än 98% av befolkningen). Den som besöker museet i helgen får chansen att utmana, tävla, pyssla eller bara mingla tillsammans med ett gäng riktiga snillen. Den som hellre vill sätta hjärncellerna hos sin kompis, pappa eller mormor på prov kan förstås ta med dem för en hård match.

För att få bli medlem i Mensa måste man klara ett hårt intagningsprov, som handlar om att välja ut den logiska fortsättningen på ett mönster av symboler. Svaren analyseras sedan av en psykolog, och de som visar sig ha en IQ som ligger högre än 98% av befolkningen får erbjudande om att gå med i Mensa.

Uttagningsprovet kostar 295 kronor att göra (du måste vara över 18 och ha med dig ID-kort), men om du bara vill prova hur bra du klarar dig kan du göra Mensas webbtest.

För den som känner att det går lite långsamt i hjärnan efter en hård vecka finns det också chanser att briljera. I Teknorama på rymmen kan man nämligen spela Mindball – ett slags bollspel där den som tänker minst gör mål på motståndarens sida.

Läs mer om helgens program på vår hemsida.