​Konst, teknik, design och musik möts på maker-festival

Do It Yourself-kulturen sprider sig snabbt över världen och på flera håll i Sverige öppnar makerspaces – platser för att dela idéer, lokaler verktyg och kontakter. Den 9-10 maj arrangerar Tekniska museet en festival där mängder av kul, kreativa och lite knasiga makerprojekt från hela landet visas upp och testas tillsammans med nyfikna besökare.

En människoliknande robot, ett interaktivt träd, musikinstallationer, fredliga drönare och ett steampunkmuskedunder som skjuter iväg moln av gröna ärtor – det är några av alla makerprojekt som kommer att visas upp på Tekniska museets tvådagarsfestival Stockholm Mini Maker Faire den 9-10 maj.

Stockholm Mini Maker Faire är festivalen där teknik, lek, vetenskap, konst och experimenterande möts. Här får barn och vuxna prova, upptäcka, visa upp, smaka, inspireras och imponeras av fantastiska kreationer. Den som aldrig tidigare provat får också lära sig att löda en egen blinkande robot, bygga nya grejer av gammalt elektronikskrot, hälsa på olika sorters robotar, se uppvisningar och flygrace, prova 3D-skrivare och prova olika elektronikexperiment.

Till festivalen kommer makers från hela landet för att inspirera och inspireras av andra. Vissa är konstnärer, andra hemmafixare. Men alla makers har en sak gemensamt – nyfikenheten som får dem att våga prova, experimentera och hitta på kreativa lösningar på små och stora problem.

Makerrörelsen – En ny industriell revolution

Makers har uppfunnit, konstruerat och löst problem i alla tider. Men med 3D-skrivare, sociala nätverk, crowdfundingplattformar och egna mediekanaler är det inte bara stora företag som kan förverkliga innovativa idéer. Inom makerkulturen hjälps man åt, delar sina idéer och stöttar varandras projekt. På flera håll i landet öppnar makerspaces, platser där makers går ihop för att genemsamt hyra lokaler, köpa verktyg och bjuda in experter.

Makerrörelsen växer explosionsartat över världen och har beskrivits som en ny industriell revolution, där vem som helst kan vara en innovatör, designer, tillverkare, distributör och butik utan att lämna TV-soffan.

Makerrörelsen handlar framför allt om framåtblickande, innovation och att med varandras hjälp upptäcka nya sätt att använda teknik, material, metoder och kompetenser.

Om Maker Faire

Maker Faires arrangeras på hundratals platser i hela världen, t.ex. i Tokyo, Kiev, Trondheim och Honolulu. De två huvudevenemangen i New York och San Francisco lockar varje år hundra tusen besökare. År 2014 arrangerade Tekniska museet festivalen för första gången i Sverige, och nyligen fick även Göteborg sin egen Mini Maker Faire.

Nya utställare och projekt som visas på Stockholm Mini Maker Faire publiceras löpande på www.stockholmmakerfaire.se

Tekniska museet – alla små geniers favoritställe
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 354 800 besökare 2014.