Byt förra årets julklappar mot nya på leksaksbytardag

Har du lekt färdigt julklapparna du fick förra året? Läge att göra plats för nya nallar, spel och rymdraketer? På söndag den 14 december ordnar Tekniska museet och Retoy en leksaksbytardag där du både kan byta till dig nya grejer eller ge en leksak till barn som just kommit till Sverige.

Till jul flyttar mängder av nya leksaker in i hyllor skåp och lådor, och många av förra årets julklappar är redo för att få nya hem. Därför bjuder Tekniska museet och den ideella organisationen Retoy in till leksaksbytardag när julklappsstressen är som värst. På söndag kan man i lugn och ro kan man leta runt, provleka och byta sig till nya favoritprylar.

Varje leksak man tar med sig får bytas mot en ny, men den som vill kan också passa på att ta med en extra grej för att ge till barn som just kommit till Sverige utan leksaker.

Retoy är en ideell organisation som jobbar med rättvisa, miljö och hållbarhet på ett lekfullt sätt. Tillsammans med Tekniska museet och köp- och säljsajten Blocket anordnar de leksaksbytardagen där alla som har med sig en leksak, film, bok eller ett spel får byta mot något annat helt nyupptäckt.

Tekniska museet – alla små geniers favoritställe
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.